Springen naar inhoud

Buffersysteem in mond

• Log in om te kunnen reageren

king

king

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 16:42

Goedendag,

Ik moet voor scheikunde (6VWO) een artikel schrijven over het buffersysteem dat aanwezig is in de mond.
Nu heb ik het volgende:

Buffersystemen in de mond
Het speeksel in onze mond heeft een aantal functies. Speeksel houdt de slijmvliezen en het gebit vochtig (voorkoming van uitdroging). Daarnaast is het speeksel een belangrijke functie bij de spijsvertering; het is een glijmiddel voor het gebit tijdens het kauwen en wordt het voedsel met het enzym amaylase vermengd. Speeksel maakt bovendien ook het spreken, slikken en proeven mogelijk.
Het speeksel zorgt ook voor een bicarbonaatbuffer in de mond. Deze buffer is mede mogelijk door het calcium en fosfaat dat aanwezig is in het speeksel.
Tandglazuur bestaat uit calciumhydroxy-apatiet. Als er een zuuraanval plaats vindt op de tanden door het eten van suikers, wordt er calcium en fosfaat ontrokken aan het glazuur. Het oplossen van calciumhydroxy-apatiet kan worden weergeven met een volgende reactievergelijking:

Ca5(PO4)3(OH) + aq --> Ca2++ PO4- + Ca4(PO4)2(OH)-

Zoals je ziet wordt de pH van de mond zo steeds lager. Om de pH constant te houden zijn er in het speeksel calcium-en fosfaationen aanwezig waardoor de pH constant kan blijven wat het ontstaan van cariŽs tegengaat.

Ik had een vaag vermoeden dat het geheel niet klopte.
Kan iemand dit bevestigen en mij helpen om de fouten te verbeteren?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2009 - 16:57

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Heb je niet meer aan reactie waarin het glazuur met zuur reageert? In plaats van het oplossen van glazuur in water? Je hebt het immers over een zuuraanval.

Ca5(PO4)3(OH) + H3O+ Bericht bekijken
Het speeksel zorgt ook voor een bicarbonaatbuffer in de mond. Deze buffer is mede mogelijk door het calcium en fosfaat dat aanwezig is in het speeksel.[/quote]

Dat snap ik niet helemaal. Want bicarbonaat is HCO3-. Wat hebben calcium en fosfaat hiermee te maken?

[quote name='king' post='565169' date='15 November 2009, 16:42'][...]het voedsel met het enzym amaylase vermengd[...][/quote]

Tikfoutje? Moet natuurlijk amylase zijn.

king

king

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 17:03

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Dat snap ik niet helemaal. Want bicarbonaat is HCO3-. Wat hebben calcium en fosfaat hiermee te maken?

Hoe is anders het buffersysteem mogelijk?
Ik snap het nu helemaal niet meer.

En dit is dan de correcte reactievergelijking?
Ca5(PO4)3(OH) + H3O+ LaTeX Ca2+ + PO4- +(H2O)2 + Ca4(PO4-)2

Veranderd door king, 15 november 2009 - 17:16

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2009 - 19:11

Hoe is anders het buffersysteem mogelijk?
Ik snap het nu helemaal niet meer.

Waarom kan het buffersysteem niet werken zonder calcium en fosfaat? Dat snap Ūk even niet.

En dit is dan de correcte reactievergelijking?
Ca5(PO4)3(OH) + H3O+ LaTeX

Ca2+ + PO4- +(H2O)2 + Ca4(PO4-)2

Nee, het is simpeler.

Ca5(PO4)3(OH) + H3O+ LaTeX Ca5(PO4)3+ + 2 H2O

In je speksel zit HCO3- die als buffer werkt om zuren op te vangen. En in je tandpasta zit fluor. Het F- ion vervangt het OH- ion in Ca5(PO4)3(OH). Dus dat wordt Ca5(PO4)3F. Dat is een zwakkere base dan Ca5(PO4)3(OH), dus zal in mindere mate aangetast worden. Misschien dat je daar ook aandacht aan kunt wijden in je stuk.

king

king

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 19:33

Waarom kan het buffersysteem niet werken zonder calcium en fosfaat? Dat snap Ūk even niet.

Nee, het is simpeler.

Ca5(PO4)3(OH) + H3O+ LaTeX

Ca5(PO4)3+ + 2 H2O

In je speksel zit HCO3- die als buffer werkt om zuren op te vangen. En in je tandpasta zit fluor. Het F- ion vervangt het OH- ion in Ca5(PO4)3(OH). Dus dat wordt Ca5(PO4)3F. Dat is een zwakkere base dan Ca5(PO4)3(OH), dus zal in mindere mate aangetast worden. Misschien dat je daar ook aandacht aan kunt wijden in je stuk.

Heh?
Je zegt dat er HCO3- aanwezig is in het speeksel dat het zuur opvangt. Dus dan onstaat er H2CO3
Maar in de reactievergelijking reageert het OH- met het H+ tot H2O.
Hoe zit dat nou?

Hoe moet ik het me nu voorstellen?
Je eet voedsel dat een zuur bevat. Deze zuur reageert met het OH- dat aanwezig is in het tandglazuur. Hierdoor verzwakt het tand en je kan de tand weer versterken door het met fluoride te poetsen.
Wat is dan het nut van een buffersysteem/speeksel?

Veranderd door king, 15 november 2009 - 19:34

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2009 - 21:03

Heh?
Je zegt dat er HCO3- aanwezig is in het speeksel dat het zuur opvangt. Dus dan onstaat er H2CO3
Maar in de reactievergelijking reageert het OH- met het H+ tot H2O.
Hoe zit dat nou?

Klopt. Het werkt in principe op allebei. Maar in je speeksel zit dus bicarbonaat om de grootste 'klap' op te vangen. Al het zuur dat het bicarbonaat in je speeksel niet op kan vangen zal het glazuur dus aantasten.

Je eet voedsel dat een zuur bevat. Deze zuur reageert met het OH- dat aanwezig is in het tandglazuur. Hierdoor verzwakt het tand en je kan de tand weer versterken door het met fluoride te poetsen.

Nee, die substitutiereactie met fluor werkt natuurlijk alleen als het tandglazuur nog niet is aangetast! Immers: dan zit er nog een OH- groep aan. Dus fluor is puur om je huidige glazuur te versterken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures