Springen naar inhoud

Verband tussen snelheid en hoek, en tussen raaklijn en hoek (parabool)

• Log in om te kunnen reageren

murre

murre

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 16:55

Hallo!

Voor wiskunde ben ik bezig met het maken van een praktische opdracht. Als onderwerp heb ik het over een hindernis waar een paard overheen springt. Hij vormt dan een parabool.

Geplaatste afbeelding

Zo. Nu vond mijn wiskundedocent het een goed idee als ik het verband tussen de snelheid van het paard en de hoek waaronder hij springt zou gaan onderzoeken. Evenals het verband tussen de hoek en de raaklijn van de parabool.
Maar ik heb geen idee hoe ik deze verbanden moet onderzoeken en aantonen.
Daarom wil ik vragen of iemand mij zou kunnen helpen met mijn plan van aanpak?
Misschien is er wel een heel voor de hand liggende formule die ik moet gebruiken, maar ik ben niet heel goed in wiskunde en ik kan zelf echt niet bedenken wat voor formules en methoden ik zou kunnen gebruiken bij deze situatie.
Alvast bedankt voor de moeite!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44890 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2009 - 16:58

Gebruik even de zoekfunctie van dit huiswerkforum met zoekterm schuine worp.
Dan kom je vanzelf de bijbehorende bewegingsvergelijkingen tegen die daarvoor in de natuurkunde worden gebruikt, en snap je waarschijnlijk ook een beetje de natuurkunde erachter.
Kun je daarna weer met wiskunde verder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2009 - 16:59

Wat weet je zelf zoal over de baanvergelijking van een sprong/val beweging?

Ken je het verband tussen de positie en de snelheid?

murre

murre

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 17:12

Gebruik even de zoekfunctie van dit huiswerkforum met zoekterm schuine worp.
Dan kom je vanzelf de bijbehorende bewegingsvergelijkingen tegen die daarvoor in de natuurkunde worden gebruikt, en snap je waarschijnlijk ook een beetje de natuurkunde erachter.
Kun je daarna weer met wiskunde verder.

Bedankt ik zal gaan kijken!

Wat weet je zelf zoal over de baanvergelijking van een sprong/val beweging?

Ken je het verband tussen de positie en de snelheid?

Ik weet niet goed wat u bedoeld met het verband tussen de positie en snelheid.
Ik zit in de 6e klas maar ik doe 5e en 6e klas stof van natuur- en wiskunde in één jaar. Ik heb daarvoor 2 jaar geen natuur- wiskunde meer gehad waardoor ik moeite heb om er weer in te komen. (als excuus voor mijn onbegrip)

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2009 - 17:18

Ik weet niet goed wat u bedoeld met het verband tussen de positie en snelheid.
Ik zit in de 6e klas maar ik doe 5e en 6e klas stof van natuur- en wiskunde in één jaar. Ik heb daarvoor 2 jaar geen natuur- wiskunde meer gehad waardoor ik moeite heb om er weer in te komen. (als excuus voor mijn onbegrip)

Als je de positie van een punt op elk tijdstip kent kan je die weergeven met een functie:

Ik neem even een 1-dimensionale beweging als voorbeeld:

x = x(t), dus x is een functie van de tijd.

Je weet dat een snelheid een verplaatsing gedeeld door een tijd is: LaTeX , deze snelheid is echter gemiddeld

Als je die deltas nu oneindig klein neemt krijg je een ogenblikkelijke snelheid: LaTeX en dit is je eerste afgeleide. Een andere eigenschap van de eerste afgeleide is dat die de richtingscoëfficiënt in elk punt van je baan geeft en hieruit leer je dan dat de snelheidsvector altijd rakend zal zijn aan je baan.

Je moet hier toch wel al iets van gezien hebben? Zo'n dingen zou je niet op jezelf moeten leren.

murre

murre

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 17:31

Als je die deltas nu oneindig klein neemt krijg je een ogenblikkelijke snelheid: LaTeX

en dit is je eerste afgeleide.

Ik wist niet dat ik op die manier een afgeleide kon bepalen. Maar waarschijnlijk is dit hetzelfde als het bepalen van de stijlheid van de raaklijn? Want dat snap ik.
En ik heb hier verder wel van gehoord inderdaad. Maar als iemand mij vraagt naar het verband van de positie en de snelheid heb ik niet gelijk door dat het hierover gaat, zeg maar.

Veranderd door murre, 15 november 2009 - 17:32

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44890 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2009 - 17:33

Ik heb daarvoor 2 jaar geen natuur- wiskunde meer gehad waardoor ik moeite heb om er weer in te komen. (als excuus voor mijn onbegrip)

excuses zijn overbodig

Je moet hier toch wel al iets van gezien hebben? Zo'n dingen zou je niet op jezelf moeten leren.

Ben ik met Xenion eens. Dit lijkt zonder een fatsoenlijke "live" docent zéker niet makkelijk :eusa_whistle: ......
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

murre

murre

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 17:54

Ik zal mijn docent vragen of hij me verder wil helpen hiermee. Want ik zit in een klas van mensen die vorig jaar gezakt zijn en die dus alle stof al een keer gehad hebben. Omdat ik dat niet gehad heb, snap ik het waarschijnlijk niet. Ik zal zeggen dat ik er zelf niet uit kan komen.
Ik heb geprobeerd om een soortgelijk probleem te vinden op dit forum en op internet maar dat valt niet mee.
Maar in ieder geval bedankt voor jullie hulp!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44890 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2009 - 18:09

het komt er steeds op aan om apart de horizontale en de verticale snelheidscomponent te beschouwen. De horizontale beschouwen we maar constant (verwaarloos luchtweerstand) De verticale is onderhevig aan verandering, want verticaal werkt de zwaartekrachtversnelling van 9,8 m/s² . Op de top van de parabool is de verticale snelheid zelfs eventjes 0.
murre.gif
Je werkt onderweg steeds met s(t) = s(0) + v(0)t + ½at². Horizontaal en verticaal apart. En die stel je dan steeds samen tot de groene resultante.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2009 - 18:11

Ik wist niet dat ik op die manier een afgeleide kon bepalen. Maar waarschijnlijk is dit hetzelfde als het bepalen van de stijlheid van de raaklijn? Want dat snap ik.

In de wiskunde is het allemaal iets eleganter gedefinieerd, maar het komt wel op hetzelfde neer.

LaTeX

murre

murre

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 18:52

het komt er steeds op aan om apart de horizontale en de verticale snelheidscomponent te beschouwen. De horizontale beschouwen we maar constant (verwaarloos luchtweerstand) De verticale is onderhevig aan verandering, want verticaal werkt de zwaartekrachtversnelling van 9,8 m/s² . Op de top van de parabool is de verticale snelheid zelfs eventjes 0.
murre.gif
Je werkt onderweg steeds met s(t) = s(0) + v(0)t + ½at². Horizontaal en verticaal apart. En die stel je dan steeds samen tot de groene resultante.

Moet ik dit steeds herhalen met versnillende snelheden? En wat weet ik dan van de hoek?

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2009 - 18:54

Moet ik dit steeds herhalen met versnillende snelheden? En wat weet ik dan van de hoek?

Ik denk dat je leerkracht doelt op de lanceerhoek. Maar algemeen kan je de hoek terugvinden uit de raaklijknen he.

Je weet dat de richtingscoëfficient van een rechte gelijk is aan LaTeX . Zie je daar ook geen verband met de definitie van de tangens? :eusa_whistle: Maak desnoods tekeningen en dan zie je het waarschijnlijk wel.

murre

murre

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 19:42

Oja dat zie ik! Bedankt voor de hulp!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures