vlakken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 166

vlakken

Ik kom op dit moment niet uit de volgende opgave:

Ik heb het volgende vlak:

x = 1 + 3μ + 4ν

y = μ + 2ν

z = -3μ - 3ν

En ik moet dit omschrijven naar ax + by + cz = d

Kan iemand mij hierbij helpen? :eusa_whistle:
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: vlakken

Kan je uit de gegeven parametervoorstelling twee richtingsvectoren aflezen? Kan je daarmee een normaalvector vormen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 166

Re: vlakken

Kan je uit de gegeven parametervoorstelling twee richtingsvectoren aflezen? Kan je daarmee een normaalvector vormen?
Ik wil inderdaad de normaal vectorbepalen door het vlak uit te drukken als ax + by + cz = d

De normaalvector is dan (a b c)T

Maar ik weet dus niet hoe ik het vlak kan uitdrukken als ax + by + cz = d
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: vlakken

En m'n eerste vraag...? :eusa_whistle:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 166

Re: vlakken

En m'n eerste vraag...? :eusa_whistle:
Ah, een normaalvector zoeken door een vector te zoeken die loodrecht staat op beide richtings vectoren,

(3 1 -3)T en (4 2 -3)T.

Dus dan moet ik een vector vinden die met beide richtingsvectoren een inproduct heeft van 0.

Ik kan dat doen door trial and error, maar is daar ook een structurele oplosmethode voor?
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: vlakken

Heb je enkel het inproduct gezien, of ook een uitproduct (vectorieel product)?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 166

Re: vlakken

Ik zie dat wel in mijn boek staan, maar dat is een puur theoretische uitleg. Er staan geen voorbeelden bij. Dus ik zie zo snel even niet hoe ik het uitproduct kan toepassen op deze opgave.
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: vlakken

Als het de bedoeling is dat je dat ook mag gebruiken: het uitproduct van de twee richtingsvectoren geeft een normaalvector.

Anders is het inderdaad een mogelijkheid te werken met het inproduct, druk uit dat de gezochte (normaal)vector loodrecht op beide richtingsvectoren staat.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 166

Re: vlakken

Ja, ik mag elke manier gebruiken die ik zelf wil natuurlijk.

Maar ik ben er uiteindelijk uitgekomen. Het uitproduct is eigenlijk best simpel. Je hoeft alleen maar die formule in te vullen. :eusa_whistle:

Bedankt voor de hulp
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: vlakken

Maar ik ben er uiteindelijk uitgekomen. Het uitproduct is eigenlijk best simpel. Je hoeft alleen maar die formule in te vullen. ](*,)
Inderdaad :eusa_whistle: Dan heb je natuurlijk enkel de normaalvector (a,b,c) van ax+by+cz+d=0, maar d is te bepalen door het ene punt (dat je ook uit de parametervoorstelling kan aflezen) in te vullen.
Bedankt voor de hulp
Graag gedaan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer