Thermische uitzetting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Thermische uitzetting

Ik heb enkele vragen over Thermische uitzetting bij vaste stoffen. We hebben sinds een week een stagiaire voor Fysica die niet erg goed kan uitleggen. Zou iemand me willen helpen ?

1) In m'n cursus staat het volgende:

Opmerking: Aangezien Δl bij benadering recht evenredig is met ΔT, kan de uitdrukking Δl / ΔT slechts als constant beschouwd worden bij niet al te nauwkeurige metingen en niet te grote temperatuursintervallen. In alle andere gevallen is de uitdrukking 1/l0 * (T2 - T1)/(T2 - T1) slechts de gemiddelde uitzettingcoëfficiënt van de vaste stof, voor het temperatuursinterval van T1 tot T2, m.a.w. de waarde van de lineare uitzettingscoëfficiënt hangt min of meer af van het beschouwde temperatuurinterval.

Nu is mijn vraag, is de vetgedrukte formule niet 1/l0 * (l1 - l2)/(T2 - T1) ?

2)Verandering van dichtheid

Een volumeverandering zorgt voor een verandering van de dichtheid. De dichtheid is immers het quotiënt van massa van een stof en het volume. Men neemt een lichaam met beginvolume V1, massa m en begintemperatuur T1. De begindichtheid ρ1 is hieruit berekenbaar. ρ1 = m/V1 . Bij een temperatuur T2 is het volume vergroot tot V2 = V1 (1 + αΔT) . De nieuwe dichtheid ρ2 is dan bijgevolg :

ρ2 = m / V1 (1 + αΔT) = m/V2 = ρ1 / (1 + αΔT) (Zou je me kunnen uitleggen hoe dit allemaal tot stand is gekomen ?)

Of met de benaderingsformule: ρ1 / (1 + αΔT) * 1 - αΔT / 1 - αΔT .

De laatste term in de noemer is verwaarloosbaar klein. Men mag dus deze termen gerust weglaten: ρ2 = ρ1 (1 - αΔT). Men bekomt dus : Δρ = -ραΔT.

Ik moet uitleggen wat er gebeurd is tussen de voorlaatste en laatste stap. Ik vermoed dat er gewoon distributiviteit wordt toegepast, maar ik ben niet zeker.

Alvast bedankt :eusa_whistle: !

Re: Thermische uitzetting

Op de Engelse Wikipedia is de afleiding en benadering te vinden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_o...ermal_expansion

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Thermische uitzetting

Dag Christian Vuye, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] EEN PROBLEEM PER TOPIC

Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.


[/td]</table>


We hebben het voorlopig even gereduceerd tot één vraag. Zie je persoonlijke berichten (Postvak, rechtsboven aan de indexpagina), waar je het weggeknipte deel kunt terugvinden. (service van de zaak)

Verder, ik heb je overbodige ondertitel "dringend hulp nodig" verwijderd. Het feit dat je hier post maakt op zich al duidelijk dat je wat hulp kunt gebruiken....

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Thermische uitzetting

Ach ok. Bedankt :eusa_whistle: !

Reageer