Goniometrie toets vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 10

Goniometrie toets vraag

bereken de straal van deze cirkel : de oplossing is (4*vierkantswortel 10)/5

PS: onze leraar wiskunde gaf deze oefening mee aan ons als voorbereiding voor de heralingstoets zou iemand mij alstublieft willen helpen
Bijlagen
naamloos.JPG
naamloos.JPG (16.69 KiB) 244 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Goniometrie toets vraag

Als je één diagonaal tekent zal je zien dat je op zoek bent naar de straal van een omgeschreven cirkel. Dan zou je met wat geometrie er wel moeten uit geraken.

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 478

Re: Goniometrie toets vraag

Deze vraag staat juist hetzelfde in mijn boek: Argument 4/5 Goniometrie

Aangezien dat deze bij het onderdeel: Sin 3a en cos3a staat denk ik dat je één van deze zult moeten gebruiken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Goniometrie toets vraag

Zie je kans om de diagonaal (die jnbk bedoelt) te berekenen? Doe een voorstel?

Dan heb je te maken met de omgeschreven cirkel van een gelijkbenige driehoek met alle zijden bekend. Op welke (hulp)lijnen ligt dan het gevraagde middelpunt. Probeer dit in een tekening aan te geven.

Opm: het antwoord is correct.

Berichten: 10

Re: Goniometrie toets vraag

Safe schreef:Zie je kans om de diagonaal (die jnbk bedoelt) te berekenen? Doe een voorstel?

Dan heb je te maken met de omgeschreven cirkel van een gelijkbenige driehoek met alle zijden bekend. Op welke (hulp)lijnen ligt dan het gevraagde middelpunt. Probeer dit in een tekening aan te geven.

Opm: het antwoord is correct.
Srry maar kan je alstublieft de oefening uit werken alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Goniometrie toets vraag

Srry maar kan je alstublieft de oefening uit werken alvast bedankt
Intenties van dit forum

WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.

Als je een reactie post, geef dan niet meteen de uitkomst maar laat de vraagsteller zelf tot de goede oplossing komen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Goniometrie toets vraag

Noem het (gelijkbenig) trapezium ABCD als gebruikelijk linksonder A in tegenwijzerrichting. Teken de diagonaal BD. laat de loodlijn DE op AB neer. Nu heb je rechthoekige driehoek AED. Wat weet je van AE in deze driehoek?

Berichten: 4.502

Re: Goniometrie toets vraag

Ik kan het natuurlijk mis hebben,maar nmm.past het getekende trapezium niet in de getekende cirkel!

Bij de vermelde oplossing van de straal van de omgeschreven cirkel van ca.2,53 cm past alleen een korte evenwijdige bovenzijde van het trapezium van ca. 1,5 cm en niet van 2 cm als ik het uitdruk in cm!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Goniometrie toets vraag

@0ktagon

Een gelijkbenig trapezium is een koordenvierhoek en heeft zodoende een omgeschreven cirkel.

Berichten: 4.502

Re: Goniometrie toets vraag

@Safe Met de aangegeven maten past alles niet!

En als de ingeschreven maat van 2 cm zou vervallen,kun je alle kanten op wat het trapezium (koordenvierhoek!) met een omgeschreven cirkel betreft!

Berichten: 4.502

Re: Goniometrie toets vraag

In mijn antwoord ben ik er vanuit gegaan dat de eerder genoemde diagonaal de middellijn van de omgeschreven cirkel betrof.

Gezien het antwoord,dus blijkbaar niet en moet je voor bepaling van het middelpunt uitgaan van de kruising van de drie middel-loodlijnen van de zijden van 4 cm en blijkt het middelpunt lager te liggen!

Berichten: 10

Re: Goniometrie toets vraag

Bedankt Safe nu je kijkt was ie eigenlijk toch nie zo moeilijk maar ja dat kan je van alles zeggen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Goniometrie toets vraag

OK! Succes.

Berichten: 10

Re: Goniometrie toets vraag

oktagon schreef:In mijn antwoord ben ik er vanuit gegaan dat de eerder genoemde diagonaal de middellijn van de omgeschreven cirkel betrof.

Gezien het antwoord,dus blijkbaar niet en moet je voor bepaling van het middelpunt uitgaan van de kruising van de drie middel-loodlijnen van de zijden van 4 cm en blijkt het middelpunt lager te liggen!
had eerst ook het zelfde probleem maar later begon ik te merken dat het middelpunt niet daar lag en vertrok ik van een rechthoek i.p.v. daar ligt het middelpunt op het snijpunt van de diagonalen

Berichten: 4.502

Re: Goniometrie toets vraag

@ Lucas 667:

Als je de ingesloten rechthoek binnen het trapezium beschouwt,klopt de plaats van het middelpunt van de omgeschreven cirkel(dus volgens jou op het snijpunt van de diagonalen) niet.Dat ligt toch lager!

Reageer