Springen naar inhoud

Tomatis en het mozart effect op dyslexie

• Log in om te kunnen reageren

putdeksel

putdeksel

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 23:50

Hallo Leden,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik op dit forum geweest ben. Dit keer kom ik met de vraagstelling:

Werkt "het mozart effect*" bij luisteren van bepaalde Mozart sonaten bij het verminderen van dyslexie?

Ik lijd zelf aan dyslexie en heb dus nogal veel problemen met het schrijven van zinnen en langdurig lezen.
Daarbij komt ook nog eens dat dit veel te laat(17de) is opgemerkt door leraren en ouders.
Toch heb ik uiteindelijk na het behalen van mijn HAVO diploma binnen 1 jaar het VWO diploma gehaald.

Vervolgens heb ik besloten grondig uit te zoeken wat er op cellulair niveau mis gaat bij dyslexie.
Door het wetenschapsforum/wikipedia ben ik erachter gekomen dat het probleem van dyslectici
ligt aan een slecht signaal verwerking door het planum temporale.

Na wat wetenschappelijk onderzoek op pubmed** te lezen over dit gebied kreeg ik het idee dat
vooral geluid hier een belangrijke rol in speelde.
Uiteindelijk kwam ik met de keywords dyslexie en planum temporale via google op een techniek uit (Mozart effect)
van een zogenaamde KNO-arts Dr. Alfred Tomatis uit Frankrijk.
Dr. Alfred Tomatis bleek door middel van muziek, harmonie mensen te kunnen behandelen met ADHD en dyslexie.

Na dit gelezen te hebben vroeg ik mij af of langdurig luisteren naar de door Tomatis gegeven sonaten van Mozart
enig nut zou hebben op het planum temporale en de verbetering hiervan.

Hebben jullie nog andere ideeën, opmerkingen of ander wetenschappelijk ervaring op dit vlak?

Alvast Bedankt!

*Mozart Effect
**Pubmed planum temporale

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures