Geostationaire satellieten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Geostationaire satellieten

Weet iemand waarom geostationaire satellieten enkel in het evenaarsvlak op hetzelfde punt boven de aarde kunnen blijven hangen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Geostationaire satellieten

asceltis schreef:Weet iemand waarom geostationaire satellieten enkel in het evenaarsvlak op hetzelfde punt boven de aarde kunnen blijven hangen?

Alvast bedankt
Een geostationaire satelliet moet rond het middelpunt van de aarde draaien (daar wordt hij toe aangetrokken). Dus als de satelliet zich boven de evenaar zou bevinden, dan zal hij 12 uur later (een halve cirkel) zich onder de evenaar moeten bevinden, en aldus is hij dan niet geostationair.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 23

Re: Geostationaire satellieten

En waarom kan ie niet in een cirkelbaan evenwijdig met het evenaarsvlak bewegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Geostationaire satellieten

En waarom kan ie niet in een cirkelbaan evenwijdig met het evenaarsvlak bewegen?
Omdat hij dan niet rond het middelpunt van de aarde draait :eusa_whistle:

Hij moet rond het midden draaien, want dat is het punt waartoe hij wordt aangetrokken. De middelpuntvliedende kracht moet precies de zwaartekracht opheffen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 23

Re: Geostationaire satellieten

Stel: we geven de satteliet dezelfde snelheid als de snelheid van de aarde op de breedtegraad (of lengtegraad ik weet niet juist hoe ze heten, maar die die evenwijdig zijn met de evenaar) en laat ze evenwijdig met de evenaar bewegen, wat gebeurt er dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Geostationaire satellieten

omdat de resultante van zwaartekracht en centrifugaalkracht** dan niet 0 is.
asceltis.png
asceltis.png (6.54 KiB) 1147 keer bekeken
(**: Voor de natuurkundigen onder ons: ik weet dat centrifugaalkracht niet bestaat. Maar soms, zoals hier, is deze schijnkracht ideaal om iets visueel duidelijk te maken)

Het effect van de twee krachten samen is dan dat de satelliet vanzelf naar het evenaarvlak gaat spiraliseren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Geostationaire satellieten

Stel: we geven de satteliet dezelfde snelheid als de snelheid van de aarde op de breedtegraad (of lengtegraad ik weet niet juist hoe ze heten, maar die die evenwijdig zijn met de evenaar) en laat ze evenwijdig met de evenaar bewegen, wat gebeurt er dan?
Hij gaat langzaam naar de evenaar, om na 6 uur op de evenaar te zitten, dan zakt hij verder tot hij na weer 6 uur precies aan de andere kant van de evenaar zit, 6 uur later ligt hij weer op de evenaar en na 24h bevindt hij zich weer in zijn startpunt. Hij is dus niet geostationair.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 23

Re: Geostationaire satellieten

Waarom zakt hij nog onder de evenaar, op de evenaar wordt de centripetaalkracht toch volledig geleverd door de zwaartekracht?

En is de centrifugaalkracht hetzelfde als centripetaal gewoon met tegengestelde zin?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Geostationaire satellieten

Waarom zakt hij nog onder de evenaar, op de evenaar wordt de centripetaalkracht toch volledig geleverd door de zwaartekracht?
Er is ook niets dat hem afremt eenmaal hij de evenaar bereikt, dus slaat hij door, een beetje zoals een veer.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 23

Re: Geostationaire satellieten

Ok ik snap het nu, zou je me enkel nog het verschil tussen centripetaal en centrifugaal kunnen uitleggen?

Alvast bedankt voor jullie moeite

Berichten: 17

Re: Geostationaire satellieten

Is de zwaartekracht altijd hetzelfde? Ik bedoel.. zijn daar schommelingen in?
Ik probeer het te begrijpen, wees dus een beetje lief voor me

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Geostationaire satellieten

asceltis schreef:Ok ik snap het nu, zou je me enkel nog het verschil tussen centripetaal en centrifugaal kunnen uitleggen?

Alvast bedankt voor jullie moeite
Dat is een heel verhaal, een microcursus waardig. Kort en goed, als je in een auto in de bocht tegen het portier wordt gedrukt lijkt het net of je door een kracht naar de buitenbocht (en dus tegen dat portier) wordt gedrukt. Komt omdat je in die auto zit en bijvoorbeeld het in de bocht meedraaiende dashboard als referentie neemt. Er lijkt dus een centriFUGALE (middelpuntvliedende) kracht te werken.

Dat is echter maar schijn. In werkelijkheid wil jij net zoals alle bewegende voorwerpen gewoon kaarsrecht verder, en is er een kracht nodig om je van die rechte baan te laten afwijken. Kijk in die bocht maar naar een boom ver weg, en dan voel je dat je eigenlijk door dat portier van dei rechte lijn afgeduwd wordt, naar het centrum van de bocht. In werkelijkheid oefent dat portier dus een middelpuntZOEKENDE, een centriPETALE kracht op jou uit.
Is de zwaartekracht altijd hetzelfde? Ik bedoel.. zijn daar schommelingen in?
Schommelingen zat te bedenken, maar dan gaan we toch redelijk diep. Als het over satellieten gaat, dan is de zwaartekracht allereerst afhankelijk van de afstand van de satelliet tot het middelpunt van de Aarde. Maar ja, hoe gering ook, ook Maan en Zon, en andere planeten, oefenen zwaartekracht uit op de satelliet. In de NETTOkracht die een satelliet ondervindt zitten dus aardig wat kleine en kleinere schommelingetjes. Koerscorrecties zijn dan ook regelmatig nodig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Geostationaire satellieten

Koers correcties kunnen de satellieten begrijp ik zelf door kleine stuw raketjes?
Ik probeer het te begrijpen, wees dus een beetje lief voor me

Reageer