Ballast xenon storing? emi?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Ballast xenon storing? emi?

Heb deze vraag ook gezet in een electroforum maar hier staat ie misschien beter...

Beste forumlezers,

Ik ben al een tijdje bezig om een storing uit mijn auto te krijgen.

Heb xenon velichting ingebouwd maar die stoorde bij opstarten mijn boardcomp. vreselijk!

Alle meters slaan terug naar 0, kolk reset, dagteller op 0 en alle controlelampen lichtten kort op.

Nu ben ik aan het zoeken geweest naar een stroompiek bij opstarten, dus direct van de accu geschakeld

maar dat loste het probleem niet op.

Toch maar eens de verlichting inschakelen met een apart spanningscircuit, maw een aparte accu erbij

en wat was het resultaat??

Nog steeds storing!

Nu denk ik dat het aan de ballasten ligt. Xenon heeft een vrij hoge spanning nodig om te ontsteken.

Ik dacht tussen de 15 en 20kV. Wel kortstondig maar dat verklaart de korte storing, eenmaal aan geen storing!

Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik die (waarschijnlijke) EMI afscherm van mijn boardcomp. in de auto?

Hoop dat iemand een oplossing heeft...

Duurdere ballasten heeft geen zin, die storen ook!

Groet, raymond


Berichten: 6

Re: Ballast xenon storing? emi?

Nee, het is al zonder dat ik de auto start...

Het zijn dus echt de ballasten..

Berichten: 12.262

Re: Ballast xenon storing? emi?

De onsteekpuls voor de lampen lijkt wel een logische oorzaak, dat gaat gepaard met forse spanningen en stromen, vergelijkbaar met die in de onsteking van de motor (voor zover het een benzinewagen is). Probleem zit wellicht in de montage als het een aftermarket aanpassing is. Vermoeddelijk zijn de leidingen tussen ballast en lamp tamelijk lang, en niet of slecht afgeschermd.

Vraag is nu wat te doen. Je zou kunnen proberen de boordcomputer af te schermen, maar ik betwijfel hoe effectief dit zal zijn: Er gaan tig draden daarin uit de gehele auto voor sensoren, deuropeners, etc etc. Misschien is er een afgeschermde kabel verkrijgbaar om de lampen mee op de ballast aan te sluiten?
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Ballast xenon storing? emi?

Daar zat ik aan te denken, alleen is de vraag hoe?

Moet ik de ballasten afschermen? en hoe kan je de kabels afschermen?

Berichten: 12.262

Re: Ballast xenon storing? emi?

In eerste instantie zou ik denken aan een soort coaxiale kabel voor de verlichting, alleen weet ik niet precies hoeveel stroom erdoor moet, of welk type coax de hoge startspanning nog zal verdragen. Wellicht is informatie daarover beter te vinden bij een site/forum voor autoliefhebbers, ik kan me voorstellen dat meer mensen tegen dit probleem aanlopen.
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Ballast xenon storing? emi?

Dat is het m nou juist...

Niemand heeft die problemen en weten ook geen oplossing..

Aangezien hier een hoop kennis over electro te vinden is...

Weet iemand hoe je die velden kan afschermen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ballast xenon storing? emi?

Weet iemand hoe je die velden kan afschermen?
Dat zou je kunnen afkijken bij een auto waar dat af fabriek ingebouwd zit.

Kent iemand de schakeling van zo'n xenon verlichting? Ik vind wel veel sites, maar nergens een behoorlijke technische uitleg, laat staan een duidelijk schema.

Berichten: 6

Re: Ballast xenon storing? emi?

daar heb ik ook naar gezocht...

Moeilijk te vinden..

Weet wel dat een ballast niet alleen een hoge spanning opwekt..

Hij meet ook een bepaalde weerstand van de lamp..

De lamp heeft niet altijd die hoge spanning nodig, eenmaal brandend functioneert hij met rond de 80 volt..

Dus puur het opstarten geeft problemen..

Denk zelf aan inductie...

Berichten: 130

Re: Ballast xenon storing? emi?

Hm ja... als je in zo'n korte tijd zo'n grote spanningsverandering hebt is het niet verwonderlijk dat al die elektronica in de problemen komt natuurlijk!

Ik weet niet hoe ze geschakeld is je lamp, maar hoe kom je aan zo'n grote voltages? Gewoon het TL principe waarbij je een bimetaal en een spoel gebruikt? Anders moet je eens kijken hoe dat geschakeld is (schakeling TL) en vergelijken met jouw schakeling.

Volgens mij zul je er wel geraken met een uitschakel begeleiding of zo.

Berichten: 6

Re: Ballast xenon storing? emi?

die hoge kortstondige voltages worden opgewekt in een ballast voor de lamp..

Maar hoe zoe ik die inductie tegen kunnen gaan? isoleren? maar waarmee?

Berichten: 12.262

Re: Ballast xenon storing? emi?

Lastig... ergens zou ik aan iets denken als de kabels inpakken in afscherming, bijvoorbeeld omwikkelen met aluminiumfolie en die met de massa verbinden. Daarbij ga ik er wel vanuit dat de isolatie rond de kabels afdoende is, maar dat moet ergens wel gezien ze ook tegen metalen delen aankomen die aan de massa liggen.

Zulke afscherming geeft wel een beetje extra capaciteit, maar ik denk dat dat de werking van het ontsteken niet zal verhinderen.
Victory through technology


Reageer