Geodeten en versnelling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Geodeten en versnelling

Zij aarde en verwaarlozen we de draaiing. Laten we een steen van 3 km hoogte vallen dan valt hij met een versnelling van ongeveer 10 m/s² langs een geodeet (rechte door middelpunt aarde) naar aarde toe. Wat ik niet begrijp is: Hoe kan iets een versnelling krijgen in de A.R.T. als krachtwerking er niet bestaat?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Geodeten en versnelling

Zij aarde en verwaarlozen we de draaiing. Laten we een steen van 3 km hoogte vallen dan valt hij met een versnelling van ongeveer 10 m/s² langs een geodeet (rechte door middelpunt aarde) naar aarde toe. Wat ik niet begrijp is: Hoe kan iets een versnelling krijgen in de A.R.T. als krachtwerking er niet bestaat?
Laat de steen in een lift met waarnemer vallen (verwaarloos de luchtweerstand). De waarnemer zal dan noch een versnelling noch een gravitatieveld bemerken (equivalentieprincipe). In het referentiestelsel van de waarnemer zijn er dus geen krachten. Met de waarnemer zelf en de steen gebeurt er in dat referentiestelsel dus niets: zij zijn in rust. Omdat de steen in het referentiestelsel van de waarnemer in rust is, valt hij met de versnelling van de zwaartekracht naar de aarde.

Dat is tenminste hoe ik dat begrepen heb, de wiskundige kant van de zaak ben ik nog aan het bestuderen.

Berichten: 624

Re: Geodeten en versnelling

Zij aarde en verwaarlozen we de draaiing. Laten we een steen van 3 km hoogte vallen dan valt hij met een versnelling van ongeveer 10 m/s² langs een geodeet (rechte door middelpunt aarde) naar aarde toe. Wat ik niet begrijp is: Hoe kan iets een versnelling krijgen in de A.R.T. als krachtwerking er niet bestaat?
Omdat in de ART het idee van "versnelling tov een zwaartekrachtsveld" niet goed gedefinieerd is door het equivalentieprincipe. In de ART zou je zeggen dat de steen "vrij naar het middelpunt van de aarde toevalt", en niet "de steen wordt versneld door het zwaartekrachtsveld van de aarde".

Als je dit beter wilt begrijpen kun je Sean Carrolls aantekeningen over ART bekijken op arXiv, hoofdstuk 4.

Reageer