Springen naar inhoud

Piloot en de eisen (onzekerheid)

• Log in om te kunnen reageren

Transaviagek

Transaviagek

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2009 - 16:21

Hallo, ik ben ALex. ben 14 jaar en zit in Havo 3. ik wil al sinds mijn 3e jaar piloot worden, en ben er dan ook in stata om er alles voor te doen. maar... Voor sommige dingen maak ik me een beetje zorgen. Ik wil eerst F-16 piloot worden en daarna waarschijnlijk overstappen op de burgerluchtvaart. maar ik zit met de eisen die er worden gevraagd voor F-16 piloot. heb ik wel een goeie reactiesnelheid? (0.275 ongeveer) Heb ik wel de "kwaliteiten ervoor". Ik maak me vooral zorgen om mijn school. Ik haal over het algemeen wel redelijke punten, de laatste tijd ben ik érg hard aan het leren omdat er een determinatie volgt in januarie wie er naar havo of vmbo-t gaat. ik wil natuurlijk naar havo. maar bij de toetsen, en proefwerken ben ik bijna altijd een van de laatste die klaar is... ik heb geen dislectie,ik lees prima, ik sla gene wworden over, heb er ook geen moeite mee, lees ook redelijk snel.
ik heb wel een concentratie probleem gehad. maar ik zelf dénk dat die over is. Ik wil graag weten wat ik MINImaal moet hebben voor F-16 piloot, hoe ik dat kan "testen"of ik wel geschikt zou KUNNEN zijn (vanwege mijn nog jonge leeftijd) en hoe ik er aan kan werken, om sneller opdrachten te maken, en te weten waarom ik langzamer werk. en áls ik een concentratie probleem heb, hoe ik er wat aan kan doen.

MVG Alex

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2009 - 17:14

Hoi Alex,

Als ik jou was zou ik snel stoppen met me zorgen maken. Het heeft geen zin en het helpt je niet. Je kunt thuis zelf helaas niet testen of je geschikt bent om f-16's te vliegen. Je kunt dit in elk geval niet opmaken uit het tempo waarin jij proefwerken maakt, dat zegt niks over je geschiktheid. Je zult dus een paar jaar af moeten wachten tot je in de selectie in kan/mag, om meer duidelijkheid te krijgen.

Wat je wel kan doen is zorgen dat je minimaal je HAVO diploma binnen sleept, hogere cijfers zijn natuurlijk altijd beter dan lagere. Verder zorg je dat je de komende paar jaar wat aan sport blijft doen. Tot slot kan je een heel klein beetje cv builden door bijvoorbeeld in een leerlingenraad plaats te nemen, voorzitter het schoolvoetbal team te worden, of bijvoorbeeld een bijbaan te krijgen waarbij je zelf iets aan verantwoordelijkheden te dragen krijgt. Maar dit soort zaken zijn ook zeker niet noodzakelijk. Tegen de tijd dat je oud genoeg bent voor selectie kan je het internet wat afspeuren naar de verschillende onderdelen in de selectierondes zodat je een beetje weet wat je te wachten staat. Maar, boven dit alles is het belangrijkste toch of je aanleg hebt, daar verander je niks aan, je kunt het amper trainen en niemand kan je nu vertellen hoe je hier uit zal komen.

Tot slot een kleine waarschuwing. Zorg dat je een backup plan hebt. Van alle examen leerlingen die bij de luchtmacht willen vliegen komt maar een zeer klein gedeelte door de selectie. De meeste worden teleurgesteld weg gestuurd, dan is het fijn als je wat andere ideeen over je toekomst hebt. Vooral omdat het geen geval is van de aanhouder wint. Meestal krijg je geen latere kansen meer. Als je eenmaal wel door de selectie bent gekomen voor officier vlieger bij de luchtmacht krijg je zelf zeker niet de keus waar je op komt te vliegen. Je kunt bijvoorbeeld ook aangewezen worden om op een heli te vliegen, daar doe je dan niks aan.

Hoop dat ik je niet heb ontmoedigd, in elk geval sucses komende jaren.

Veranderd door shimmy, 17 november 2009 - 17:15

Transaviagek

Transaviagek

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2009 - 17:43

Ik weet wel dat die opleiding extreem moeilijk is. ik ga daarom ook proberen als ik het hier in nederland niet haal, het in Amerika proberen waar je kansen een heel stuk groter zijn. Als ik het daar niet haal, ga ik nog steeds alles proberen. als het dan écht niet lukt ga ik kijken of ik nog wle een andere baan kan krijgen bij de luchtmacht.

betreft de keuze die ZEI voor je maken of je op een F-16 komt of in een apache. kijk ik wel, ik heb gehoord dat je van te voren een formulier mag invullen om te zeggen waar je voorkeur naar gaat. maar hoe ze daarna kijken weet ik niet. ik weet ook niet (dit is gewoon omdat ik er benieuwd naar ben) wat bepaalt of je beter geschikt bent voor F-16 of apache, chinouk etc.

bedankt voor je informatie, ik kan er wat mee :eusa_whistle:

Veranderd door Transaviagek, 17 november 2009 - 17:43

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2009 - 18:25

Het spijt me je nog meer te moeten teleurstellen maar ik ben bang dat je iets niet helemaal begrijpt. Officier vlieger kan je alleen worden in het land van jouw nationaliteit. Wat jij zegt is zoiets als: als ik niet voor het Nederlands elftal mag voetballen ga ik het proberen bij de Belgen. Bovendien, reken er maar op dat als je in Nederland niet door de selectie komt, je dat nergens komt. Zoals ik al zei, het betreft voornamelijk aanleg en daar kan je niet even een weekje extra op oefenen.

Met backup plan bedoel ik dus eerder iets in de trant van:vwo gaan doen na havo, HBO (bijvoorbeeld luchtvaarttechniek), en vliegschool zodat je direct kan gaan vliegen in de burgerluchtvaart.

Met de voorkeur die jij op je aanmeldingsformulier schrijft wordt vrijwel niks gedaan, al is het alleen al omdat 99 procent daar F-16 aan kruist en de luchtmacht gebruik maakt van cougars, chinooks, eurocopters, fokkers, herculesen, een dc-10 en dan inderdaad ook nog de f-16's. Wat bepaald waar je geschikt voor bent? De vraag is meer wie bepaald waar je geschikt voor bent. Helaas is het antwoord in geen geval jij.

Transaviagek

Transaviagek

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2009 - 18:45

Ow. ik dacht dat ik, maar ik weet niet of dat alleen maar bij burgerluchtvaart was. dat je je kon laten KEUREN in Amerika. en dat je dan naar Nederland kon gaan. en daar de opleiding volgen. in ieder geval. Is er dan écht geen een káns dat ik iets kan doen, om een hogere kans te krijgen, om te komen door de pschygologische testen etc. ?

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2009 - 19:30

Nee hoor, om de bij luchtmacht te komen moet je hun eigen selectie doorlopen. Je kunt het beste aan in de loop van je voor-examenjaar of aan het begin van je examenjaar naar een voorlichting kaan. Daar worden dan al je vragen beantwoord en krijg je een sollicitatieformulier mee.

Om in de burgerluchtvaart aan de slag te kunnen kan je inderdaad kiezen voor een opleiding aan 1 van de Nederlandse scholen of kiezen voor een opleiding in Amerika. In dit laatste geval is tegenwoordig echter de kans klein dat je bij een Nederlandse maatschappij aan de bak komt (KLM is dan uitgesloten).

Transaviagek

Transaviagek

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2009 - 08:08

oww owkeey. ik snap het ;-) .
bedankt :-).

TheLaw

TheLaw

• >250 berichten
  • 375 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2009 - 09:03

Ik raad je aan je geen zorgen te maken, lekker je best blijven doen en proberen je HAVO diploma te bemachtigen. F-16 piloot worden is maar voor weinig mensen weg gelegd, daar moet je je van bewust zijn. Je kan het altijd proberen en mocht het niet lukken meteen de burgerluchtvaart ingaan, daar zijn genoeg piloten nodig en bovendien zijn de eisen om toegelaten te worden minder streng. Kijk voor die eisen eens op de sites van bepaalde vliegscholen, KLS, NLS of Stella bijvoorbeeld. Succes.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2009 - 13:44

Ik ben waarschijnlijk de laatste die iemand zal afraden om een opleiding tot volgen op de KLS of de NLS.

Dit:

mocht het niet lukken meteen de burgerluchtvaart ingaan, daar zijn genoeg piloten nodig

is echter een zeer gevaarlijk advies om zomaar even neer te schrijven. Om te beginnen: op de KLS of NLS moet een student zelf een persoonlijke lening afsluiten die ver over de 100.000 euro gaat zonder enige onderpand of baangarantie. De banen liggen ook zeker niet voor het oprapen zoals jij zegt. De markt is op het moment zelfs zwaar oververzadigd en er worden al tijden geen nieuwe mensen aangenomen bij de meeste maatschappijen. Er spelen zich velen persoonlijke drama's af waarbij mensen na hun opleiding jaren niet aan de bak komen en hun schuld onder de groeiende rentelast snel zien oplopen.

Nogmaals, ik ontraad het niet, zeker niet, maar het is een zware afweging om te maken. Een hele leuke opleiding gevolgd door een fantastische baan, maar ook een risico dat weloverwogen genomen dient te worden en waarbij je je zeker ook meer moet laten informeren dan alleen door de vliegschool waar je klant wordt.

Veranderd door shimmy, 19 november 2009 - 13:45

Transaviagek

Transaviagek

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2009 - 16:34

owkeey. Wat ik waarschijnlijk ga doen is op Thai-boxing waar ik een hele goede conditie van krijg volgens de meeste. ik heb gehoord dat het een zware sport is en je conditie er enorm van vooruit gaat. ik ga mijn HAVO-diploma zeker halen. hoewel ik nu wel een 5,7 voor Nederlands sta en een 5,8 voor Wiskunde. maar wiskunde komt goed. ik stond vorig jaar (laatste periode) altijd het hoogst met wiskunde, met 8 en negens. en zevens.
ik had eerst een 4 gehaald -.- en daarna een 7,5 en ben nu goed op weg het weer op te halen. ik moest in het begin nog beetje wennen aan school:P zelfde met Nederlands. maar ik maak me er geen zorgen over ik haal het op. leer goed. hoor ook goede verhalen van de leraren. dat komt wel goed :eusa_whistle:.

ik ga F-16 piloot zeker weten proberen te halen. en ik focus me op dit moment helemaal daarop.
hoewel ik wel even voorbereid wil zijn op de keuringen. mijn conditie is ongeveer het beste van de klas.
ik zie hartstikke goed. mijn gehoor is ook goed. ik maak me daar geen zorgen over. Mijn hoofd houd ik ook vaak kalm. ik stress niet snel. op z'n hoogst misschien trillen mijn handen een beetje als ik in een écht beangstigende situatie zit. maar dat heb ik wel onder controle, helder denken gaat bij mij nooit weg dan. mijn oplettendheid denk ik wel dat het goed is. Hoe ik dat kan zien weet ik nog niet echt. mar ik weet in ieder geval goed wat er in mijn omgeving gaande is.
voor de rest heb ik een enorme wilskracht en enorme motivatie. ik wil het niet te vergeten al sinds m'n derde worden.

voor de rest weet ik niet echt waar ik nog aan kan werken om mijn kansen te vergroten. en weet ik niet hoe ze bij de sollicitatie gaan reageren als ik zeg dat ik het al sinds mijn derde wil en de dergelijke dingen.

maar hoe dan ook, ik heb er alles voor ove rom het te worden. ik doe mijn uiterste best op school. En ik ga en wil F-16 piloot worden. Altans, dat is mijn motivatie ;) .
en die neemt niemand weg ](*,).

Mvg Alex

Inferno

Inferno

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2010 - 02:43

Ik kijk in de toekomst nu, ver vooruit, er van uitgaande dat een sollicitatie je gelukt is. Kleine dingen die het kaf van de koren kunne scheiden is mogelijk welbespraaktheid, motivatie - die je al bezit - , algemene kennis uitbreidden, en vooral professioneel overkomen. Niet vergeten dat een F-16 vliegen niet een simpele taak is. Je zal door allerlei fysieke, mentale en psychologische testen moeten gaan. Zoals al eerder vermeldt, nu kan je nog niet veel voorbereiden, maar je scores hoog houden, geen strafblad hebben en blijven geloven, en dan geloof ik sterk in je kansen :eusa_whistle:

Een vriend van me hing een poster op dat een zeilboot bevatte. Het was zijn droom om die boot te krijgen. Mijn hint? Zoek iets dat je elke dag eraan herinnert waarom je de strijd levert. Het is het allemaal waard uiteindelijk.

Ik wens je veel succes, en hou me op de hoogte!
A scientist can only generalise with reliable certainty if he has enough statistical information.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures