Springen naar inhoud

[scheikunde] titratiecurve interpreteren

• Log in om te kunnen reageren

vertual lord

vertual lord

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2009 - 18:00

Dag iedereen!
Eerst en vooral wil ik zeggen: nee, dit is geen huiswerk, practicum of toetsvraag!
En als er iets mis is/ontbreekt in mijn topic, gelieve het te zeggen dat ik het aanpas?

Ok, hier gaat ie:

Vraag: 50 ml van een onbekende stof wordt getitreerd en onderstaande curve is de titratiecurve ervan. Wat kun je zeggen over deze titratie?

Geplaatste afbeelding

Ik dacht meteen aan een sterke base getitreerd met een sterk zuur: De pH eindigt zeer laag, vandaar het sterk zuur. De pH van het equivalentiepunt is gelijk aan 7, vandaar de sterke base.

Hiermee bereken ik, bij het begin (pH is ongeveer 12.5) de concentratie van de sterke base en met deze concentratie + het volume (gegeven) bereken ik het aantal aanwezige mol van de stof.

Klopt dit? Zoniet, waar ben ik fout aub? En kan ik er nog iets meer bij zeggen?

PS: ik krijg niets anders van gegevens, dus vraag er ook niet naar :eusa_whistle:

Dankje bij voorbaat voor jullie antwoorden!

Vertual Lord

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2009 - 23:54

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2009 - 13:00

Dag iedereen!
Eerst en vooral wil ik zeggen: nee, dit is geen huiswerk, practicum of toetsvraag!
En als er iets mis is/ontbreekt in mijn topic, gelieve het te zeggen dat ik het aanpas?

Ok, hier gaat ie:

Vraag: 50 ml van een onbekende stof wordt getitreerd en onderstaande curve is de titratiecurve ervan. Wat kun je zeggen over deze titratie?

Geplaatste afbeelding

Ik dacht meteen aan een sterke base getitreerd met een sterk zuur: De pH eindigt zeer laag, vandaar het sterk zuur. De pH van het equivalentiepunt is gelijk aan 7, vandaar de sterke base.

Hiermee bereken ik, bij het begin (pH is ongeveer 12.5) de concentratie van de sterke base en met deze concentratie + het volume (gegeven) bereken ik het aantal aanwezige mol van de stof.

Klopt dit? Zoniet, waar ben ik fout aub? En kan ik er nog iets meer bij zeggen?

PS: ik krijg niets anders van gegevens, dus vraag er ook niet naar :eusa_whistle:

Dankje bij voorbaat voor jullie antwoorden!

Vertual Lord

Het klopt inderdaad wat je interpreteert. Je kunt natuurlijk ook nog even uitrekenen hoeveel mol je van je base had en hoeveel mol van je zuur (en concentraties). Verder kun je er niet veel meer over zeggen geloof ik.

vertual lord

vertual lord

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2009 - 20:15

Bepaalde mensen beweren dat het de titratie is van een zwakke base met een sterk zuur..
Waarom is het dan geen zwakke base?

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 november 2009 - 16:55

Bepaalde mensen beweren dat het de titratie is van een zwakke base met een sterk zuur..
Waarom is het dan geen zwakke base?

Bij de neutralisatie van een zwakke base onstaat zijn geconjugeerde zwakke zuur. Als alle zwakke base is omgezet in het geconjugeerde zwakke zuur (equivalentiepunt) zal de pH van je oplossing dus onder de 7 (in het zure gebied) liggen.
Voor zover ik kan zien ligt je equivalentiepunt precies op een pH van 7.

EDIT: Als ik beter kijk zie ik dat het equivalentiepunt ligt rond de 6,5 en dan zou het dus inderdaad kloppen dat het een titratie is van een zwakke base met een sterk zuur.

vertual lord

vertual lord

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2009 - 21:34

Bij de neutralisatie van een zwakke base onstaat zijn geconjugeerde zwakke zuur. Als alle zwakke base is omgezet in het geconjugeerde zwakke zuur (equivalentiepunt) zal de pH van je oplossing dus onder de 7 (in het zure gebied) liggen.
Voor zover ik kan zien ligt je equivalentiepunt precies op een pH van 7.

EDIT: Als ik beter kijk zie ik dat het equivalentiepunt ligt rond de 6,5 en dan zou het dus inderdaad kloppen dat het een titratie is van een zwakke base met een sterk zuur.

Dankjewel! Dit heeft me heel goed geholpen :eusa_whistle:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures