Chromatografie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Chromatografie

Hoi.

Ik heb morgen een scheikundetentamen. 1 van de onderwerpen zijn de chemische technieken. Hiervoor moet ik weten wat chromotografie inhoudt. Ik snap het opzich wel, maar één dingetje is mij nog niet helemaal duidelijk. Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Bij de chromotografie heb je 2 fases: de mobiele en stationaire fase. Nu staat er in mijn boek:

De manier waarop een stof zich verdeelt over beide fasen, is karakteristiek voor die bepaalde stof. Er stelt zich een verdelingsevenwicht in. Dit kun je voor stof A als volgt noteren:

Am <--> As

Voor dit onderwerp geldt de evenwichtsvoorwaarde:

[A]s

---- = Kv

[A]m

Deze evenwichtsconstante heet de verdelingsconstante.


Dit stuk begrijp ik niet. Wat geeft die formule nou precies weer? En waarvoor heb je hem nodig? Ik kan die hele formule ook nergens op internet vinden..

Kan iemand mij misschien helpen? Alvast bedankt! :eusa_whistle:

Berichten: 321

Re: Chromatografie

Het verdelingsevenwicht geeft weer hoe sterk de concentraties verdeeld zijn over de fasen. Dit is voor elke stof anders.

Je hebt bijvoorbeeld een inerte stof die zich niet in de stationaire fase zal verdelen (dus loopt er gewoon door zonder er aan vast te blijven plakken). Dus [A]s = 0 . waardoor K = 0

Je kan die formule dus gebruiken om een stof te beschrijven. Bijvoorbeeld stof met K=0 zoals hierboven.

Snap je het al wat beter? Anders leg ik het wat uitgebreider uit

Reageer