Springen naar inhoud

Tin als gloeidraad

• Log in om te kunnen reageren

Berrius

Berrius

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2009 - 00:31

Ik heb een practicum uitgevoerd waarbij het de bedoeling was te bepalen van welk materiaal een gloeidraad gemaakt is. Ik kwam na m'n berekeningen uit op een soortelijke weerstand van ongeveer 115 * 10^-9ohm meter, tin dus. Maar ik kan me het niet voorstellen? Zijn m'n berekeningen fout of is het toch mogelijk?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 november 2009 - 01:44

Maar ik kan me het niet voorstellen?

Ik ook niet :eusa_whistle: , tenminste niet als je het daadwerkelijk uit een gloeilamp gepeuterd hebt. Tin is vanwege zijn lage smelttemperatuur bijzonder ongeschikt als gloeidraad. Dat krijg je gewoon niet heet genoeg om een meetbare hoeveelheid zichtbaar licht uit te stralen.

Zijn m'n berekeningen fout

Eerder je meetwaarden denk ik. Ik vind trouwens een factor 2 mis nog niet eens zo beroerd, misschien in jouw geval zelfs nog heel netjes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 november 2009 - 09:34

Geef eens aan hoe je een en ander gemeten hebt, en wat voor waarden daar uit kwamen.
Wellicht kunnen we daaraan zien of je iets fout hebt gedaan.

Berrius

Berrius

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2009 - 17:11

Geef eens aan hoe je een en ander gemeten hebt, en wat voor waarden daar uit kwamen.
Wellicht kunnen we daaraan zien of je iets fout hebt gedaan.

Ik heb de lamp aangesloten op een variabele spanningsbron, ik heb toen het voltage geleidelijk verhoogd en de stroom genoteerd, hierbij heb ik een U,I-karakteristiek gemaakt.
Toen heb ik de gloeidraad via een lens op de muur geprojecteerd en daar een aantal metingen aan gedaan (diameter van de gloeidraad, het aantal windingen, de diameter van de windingen en de lengte van de gloeidraad)en via de vergroting teruggerekend naar de daadwerkelijke waardes. Met die waares heb ik via de formule LaTeX (waarbij r de straal van de windingen is, n het aantal windingen en L de lengte van de gloeidraad) de lengte van de draad berekent (de uitgestrekte draad dus).
Toen heb ik de doorsnede van de draad berekent mbv de diameter.
Als laatste heb ik de weerstand bij 0V uitgerekend, dit heb ik gedaan door een trendlijn toe te voegen aan de U,I-karakteristiek. De formule die daar uit kwam rollen heb ik gedifferentieerd en toen de afgeleide op 0V berekent, wat dus overeenkomt met de weerstand.

Ik heb al die waardes ingevuld in de formule LaTeX , waarbij p de soortelijke weerstand is. Daarmee kwam ik op de gevonden waarde.

Ik heb de volgende meetresultaten gebruikt:
voorwerpsafstand = 10,5cm
beeldafstand = 450cm
lengte gloeidraad = 40cm
dikte gloeidraad = 0,5cm
diameter windingen = 3 cm
aantal windingen = 24

Geplaatste afbeelding

Veranderd door Berrius, 18 november 2009 - 17:11

Berrius

Berrius

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2009 - 00:28

Anyone? :eusa_whistle:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures