Extremofiel herstelt betonbreuken

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Extremofiel herstelt betonbreuken

Extremofiel herstelt betonbreuken

Ingenieurs van de TU Delft hebben beton zelfherstellend gemaakt met behulp van bacteriën.

door: Henk Klomp


Met deze uitvinding wonnen ze deze maand de prijs van het Valorisatie Centrum van de universiteit.


De bacteriën, zogeheten extremofielen, zijn in staat te overleven binnenin het droge beton. Ze produceren kalksteen in beginnende scheuren van het bouwwerk en vullen deze zo op. Het ‘biobeton’ moet het zelfherstellend vermogen tot zo’n honderd jaar na de stort kunnen behouden. Het kan niet alleen leiden tot een significante reductie in onderhouds- en herstelkosten, maar het kan ook milieuvriendelijker zijn dan traditioneel beton omdat er tijdens de levenscyclus van bouwwerken minder beton wordt verbruikt.


Het storten van cement is verantwoordelijk voor ongeveer tien procent van de wereldwijde koolstofdioxide-uitstoot.


Bron: Technisch Weekblad


Lees verder: http://www.technischweekblad.nl/extremofie...nkx?referer=rss

Berichten: 4.502

Re: Extremofiel herstelt betonbreuken

Die CO2 -uitstoot bij het storten van cement vind ik een beetje discutabel,aangezien het storten van cement in combinatie met zand en grind plaats vindt en er een binding zonder verbranding in actie treedt en er hooguit wat warmte vrij komt.


De enige CO2 die er nmm. vrij komt gebeurt in de kalkovens ,waar de cement uit vermalen gesteente wordt verbrand en dan het bindmiddel cement wordt geproduceerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Extremofiel herstelt betonbreuken

TU Delft is daar al vrij lang mee bezig dacht ik. Leuk dat er uiteindelijk ook resultaten zijn.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Extremofiel herstelt betonbreuken

oktagon schreef:Die CO2 -uitstoot bij het storten van cement vind ik een beetje discutabel,aangezien het storten van cement in combinatie met zand en grind plaats vindt en er een binding zonder verbranding in actie treedt en er hooguit wat warmte vrij komt.


De enige CO2 die er nmm. vrij komt gebeurt in de kalkovens ,waar de cement uit vermalen gesteente wordt verbrand en dan het bindmiddel cement wordt geproduceerd.

Ik denk ze de CO2 bedoelen die vrij komt door het gebruik van (zware) machines bij het storten van beton. Ik neem ook aan dat de laatste zin beton bedoelde, en niet cement.

Reageer