Springen naar inhoud

Respiratoire insufficiŽntie

• Log in om te kunnen reageren

Marie-Astrid

Marie-Astrid

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2009 - 15:37

Goeie middag! :eusa_whistle:

Respiratoire insufficientie, mn hypoxemie kan schadelijk zijn voor functie van verschillende organen.
(Zoals bv centraal zenuwstelsel (hoofdpijn, slaperigheid...)/ hart (tachycardie, milde hypertensie)/nier)
Zou iemand me kunnen verklaren waarom er kans is op nierfalen, indien er hypoxemie is als gevolg van respiratoire insufficiŽntie?
Ik heb gelezen dat er proteinurie (verhoogde proteineconcentratie in urine) en dat er eveneens een Natrium-retentie zal plaatsvinden in de nieren. Ik begrijp niet waarom het lichaam daar net zo op reageert.

thnx!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 november 2009 - 15:57

Zou iemand me kunnen verklaren waarom er kans is op nierfalen, indien er hypoxemie is als gevolg van respiratoire insufficiŽntie?

Hypoxemie veroorzaakt nierfalen door het verhogen van de renal vascular resistance (RVR; de weerstand die overwonnen dient te worden om arterieel bloed door de nieren te sturen). Als deze weerstand verhoogt, zal het bloed moeilijker door de nieren gepompt kunnen worden, waardoor hypoperfusie optreedt en de glomerulaire filtratiesnelheid daalt.

Wat nu volgt is speculatie van mijn kant: die daling van de filtratiesnelheid zorgt ervoor dat er niet genoeg bestanddelen uit de urine worden teruggewonnen, wat tot proteÔnurie leidt. De urine is bijgevolg geconcentreerder dan normaal, dus zal het lichaam natrium vasthouden (en zeker niet uitscheiden, wat de urine nog geconcentreerder zal maken).

Ik herhaal: dat laatste heb ik bedacht door logisch voort te borduren op de eerdere gegevens. Ik weet niet of het volledig correct is. Mogelijk kan iemand anders dat nog bevestigen/verbeteren.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2009 - 17:12

Hypoxemie veroorzaakt nierfalen door het verhogen van de renal vascular resistance (RVR; de weerstand die overwonnen dient te worden om arterieel bloed door de nieren te sturen). Als deze weerstand verhoogt, zal het bloed moeilijker door de nieren gepompt kunnen worden, waardoor hypoperfusie optreedt en de glomerulaire filtratiesnelheid daalt.

Acute tubulaire necrose door een hypoxemische hypoxie speelt natuurlijk ook een rol.

Wat nu volgt is speculatie van mijn kant: die daling van de filtratiesnelheid zorgt ervoor dat er niet genoeg bestanddelen uit de urine worden teruggewonnen, wat tot proteÔnurie leidt.

De proteinurie ontstaan mijns inziens door de beschadiging van het tubulusepitheel waardoor kleine eiwitten niet meer teruggeresorbeerd worden. Een verlaagde GFR zal leiden tot minder ultrafiltraat zodat in principe ook minder
kleine eiwitten teruggresorbeerd hoeven te worden. Grote eiwitten passeren sowieso niet het glomerulair membraan waardoor een forse proteinurie altijd wijst op een aandoening van de glomerulus (glomerulopathie, -itis).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures