soep..

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 187

soep..

Ik had net tijdens de schaft eens een lekker bekkertje soep gehaald. Nou zit ik me een beetje te vervelen (soep was gloeiend heet, dus maar even af laten koelen, en nu is het weer 'werk'tijd ;) ) en begon een beetje met mijn bekertje rond te draaien (in de lucht zegmaar). Ik zag dat de soep (en alle groenten erin) 'stil' bleven staan, terwijl ik het bekertje draaide zegmaar..

Wanneer ik het weg deed zetten ging de soep met alles erin dezelfde kant op draaien als waar ik net met het bekertje heen draaide.

Hoe kan dit? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: soep..

je bekertje en soep (neem voor het gemak even aan dat het water is) zitten niet direct aan elkaar 'vast'. er is slechts wrijving. Des te dikker de soep, des te groter is de wrijving. Hierdoor zit er een vertraging in het moment waarop je het bekertje draait en het moment waarop de soep mee begint te draaien.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: soep..

dus als je lang genoeg doordraaid zou de soep vanzelf mee gaan draaien?
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: soep..

Ik geloof van wel. En ik denk dat als je het bekertje met een constante snelheid ronddraait, de soep dan even snel zal draaien als je bekertje (na een tijdje).

Berichten: 160

Re: soep..

Kortom, je wilt eigenlijk dat: A, de soep meer gevuld is zodat de wrijving met het bekertje groter is en dus de soep eerder mee gaat draaien, of; B. de pauze langer is zodat je het experiment naar behoren kunt uitvoeren? Uiteindelijk gaat de soep net zo snel meedraaien, maar het staat evenredig niet gelijk stil nadat je het bekertje hebt stilgezet. Dat is dan weer de massatraagheid. Ach, je moet toch wat in die pauze's nietwaar?

Reageer