Logo!: regelen van een windturbine kop

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 130

Logo!: regelen van een windturbine kop

Hey,

Wij moeten een windturbine ontwerpen voor school. De besturing ervan zou ik graag met een Logo! doen (stuk goedkoper dan een PLC of iets gelijkaardigs).

Om de stand van de kop en de richting van de wind te meten zou ik absolute encoders gebruiken, we hebben dus 2 digitale signalen te vergelijken met Logo!

Simpelste oplossing volgens mij:

De digitale waarde van de encoders eerst omzetten naar een analoge. Dan die analoge waarden in Logo! inlezen, vergelijken met elkaar en als de uitkomst niet tussen -x en x ligt de kop in de juiste richting draaien tot ze er wel tussen ligt. Probleem hierbij is dat je elektromotortje begint te draaien zodra de windrichting een beetje verandert (weg rendement!). Een oplossing is die waarden maar om de x minuten te vergelijken, maar dan is je nauwkeurigheid natuurlijk niet goed.

Ik dacht er aan de gemiddelde windsnelheid te nemen over x minuten en dan na die x minuten de kop te draaien naar die gemiddelde waarde. Probleem is dat ik absoluut geen idee heb hoe je het gemiddelde van een analoge waarde neemt over een bepaalde tijd in Logo! (kan het?).

Als iemand me kan helpen... :eusa_whistle:

Alvast bedankt!

Reageer