Raket

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Raket

2 inertiaal systemen S en S' hebben eenzelfde x en x'-as. De andere assen y,y' en z,z' zijn parallel. S' beweegt met snelheid 0,8c t.o.z. S.

Een waarnemer in S ziet een raket bewegen in de positieve richting y-as met snelheid 0,3c.

Wat is de grootte en richting van de snelheid van de raket die een waarnemer in S' vindt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Raket

Wat denk je zelf?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Raket

Wat denk je zelf?


Ik denk dat de raket een snelheid heeft langs de x' en y'-as :eusa_whistle: en moeten vertrekken van de Lorentztransformatie en dx'/dt' en dy'/dt' moeten berekenen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Raket

lijkt mij een prima methode.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Raket

x'= :eusa_whistle: (x-Vt), y'=y, t'= ](*,) (t-Vx/c²)

dx'/dt'= ;) (dx/dt.dt/dt'-Vdt/dt'), dy'/dt'=dy/dt.dt/dt'

Het komt er nu op aan dt/dt' te berekenen en in te vullen. Ik zie nu ook dat dx/dt=0. Want in het xyzt-stelsel heeft de snelheid van de raket geen component langs de x-as, waar die snelheid wel een component heeft in de x'-richting. Als we de topic trilling bekijken kregen we alleen een component voor het harmonisch trillend deeltje langs de y' en niet langs de x'-as. Ik vind dit wel eigenaardig. ;)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Raket

In stelsel S:
\(x = 0\)
Als we de topic trilling bekijken kregen we alleen een component voor het harmonisch trillend deeltje langs de y' en niet langs de x'-as.
Je moet dat topic nog maar eens goed nalezen...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Raket

kotje schreef:x'= :eusa_whistle: (x-Vt), y'=y, t'= ;) (t-Vx/c²)

dx'/dt'= ;) (dx/dt.dt/dt'-Vdt/dt'), dy'/dt'=dy/dt.dt/dt'

Het komt er nu op aan dt/dt' te berekenen en in te vullen. Ik zie nu ook dat dx/dt=0. Want in het xyzt-stelsel heeft de snelheid van de raket geen component langs de x-as, waar die snelheid wel een component heeft in de x'-richting. Als we de topic trilling bekijken kregen we alleen een component voor het harmonisch trillend deeltje langs de y' en niet langs de x'-as. Ik vind dit wel eigenaardig. 8-)
Ik kom uit t'=... dt/dt'=1/ ;)

dus vx'=-v=-0,8c en vy'= 0,3c/ ](*,)

De grootte snelheid is:
\(\sqrt{v_{x'}^2+v_{y'}^2}\)
De hoek met de negatieve x'-as
\(tg^{-1}(0,625)\approx 32°\)
Dus in x'y'z't' stelsel beweegt raket onder een hoek van ongeveer 32° met negatieve x'-as (hoop geen foute berekening).

Ik mag lezen zoveel als ik wil, ik zie geen verticale beweging voor harmonische beweging. (trilling)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Raket

Ik mag lezen zoveel als ik wil, ik zie geen verticale beweging voor harmonische beweging. (trilling)
Ik heb geen idee wat je bedoelt met 'een verticale beweging'. In het trillings topic gold (daar begon je met S' en ging je naar S in tegenstelling tot wat je in dit topic doet):
\(x' = 0\)
\(y' = A \sin(2 \pi f' t')\)
en dus ook:
\(x = v t\)
\(y = A \sin(2 \pi \frac{f'}{\gamma} t)\)
Als je de afgeleide hiervan bepaalt:
\(u_x = v\)
\(u_y = A 2 \pi \frac{f'}{\gamma} \cos(2 \pi \frac{f'}{\gamma} t)\)
Ook daar dus een snelheid in zowel de x- als de y-richting. Dit is je in dat topic overigens ook al verteld (zie hier).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Raket

EvilBro schreef:Ik heb geen idee wat je bedoelt met 'een verticale beweging'. In het trillings topic gold (daar begon je met S' en ging je naar S in tegenstelling tot wat je in dit topic doet):
\(x' = 0\)
\(y' = A \sin(2 \pi f' t')\)
en dus ook:
\(x = v t\)
\(y = A \sin(2 \pi \frac{f'}{\gamma} t)\)
Als je de afgeleide hiervan bepaalt:
\(u_x = v\)
\(u_y = A 2 \pi \frac{f'}{\gamma} \cos(2 \pi \frac{f'}{\gamma} t)\)
Ook daar dus een snelheid in zowel de x- als de y-richting. Dit is je in dat topic overigens ook al verteld (zie hier).


Dus de snelheid van het harmonisch trillend deeltje maakt een in de tijd veranderende hoek met de x'-as want men bekijkt de zaak vanuit het xyzt-stelsel.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Raket

Dus de snelheid van het harmonisch trillend deeltje maakt een in de tijd veranderende hoek met de x'-as want men bekijkt de zaak vanuit het xyzt-stelsel.
Hoe kan een snelheid van een deeltje een hoek maken met een afstandsas (x'-as)?

Misschien is het nuttig om de opgave, zoals 'kotje' het heeft neergeschreven in de andere topic 'trilling', en de oplossing van zijn eropvolgende vraag, te herhalen:

opgave van 'kotje' is: (cfr. EvilBro)
\(x' = 0\)
\(y' = A \sin(2 \pi f' t')\)
in het x'y'-vlak vormt dit een lijnstukje tussen (0,-A) en (0,A)

antwoord op de vraagstelling: (cfr. EvilBro)
\(x = v t\)
\(y = A \sin(2 \pi \frac{f'}{\gamma} t)\)
je kan dit ook schrijven als
\(y = A \sin(2 \pi \frac{x f'}{\gamma v})\)
, in het xy-vlak is dit een sinusoïde doorheen het nulpunt met amplitude A en met golflengte
\( \frac{\gamma v}{f'}\)
Ten opzichte van het xyt-stelsel S

is de frequentie
\( f' \)
in het x'y't'-stelsel S'

verandert naar
\(f = \frac{f'}{\gamma} \)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Raket

three14s schreef:Hoe kan een snelheid van een deeltje een hoek maken met een afstandsas (x'-as)?

Misschien is het nuttig om de opgave, zoals 'kotje' het heeft neergeschreven in de andere topic 'trilling', en de oplossing van zijn eropvolgende vraag, te herhalen:

opgave van 'kotje' is: (cfr. EvilBro)
\(x' = 0\)
\(y' = A \sin(2 \pi f' t')\)
in het x'y'-vlak vormt dit een lijnstukje tussen (0,-A) en (0,A)

antwoord op de vraagstelling: (cfr. EvilBro)
\(x = v t\)
\(y = A \sin(2 \pi \frac{f'}{\gamma} t)\)
je kan dit ook schrijven als
\(y = A \sin(2 \pi \frac{x f'}{\gamma v})\)
, in het xy-vlak is dit een sinusoïde doorheen het nulpunt met amplitude A en met golflengte
\( \frac{\gamma v}{f'}\)
Ten opzichte van het xyt-stelsel S

is de frequentie
\( f' \)
in het x'y't'-stelsel S'

verandert naar
\(f = \frac{f'}{\gamma} \)
Ik kan akkoord gaan met je sinusoïde (lopende golf). Ik heb o.a. voor de frequentie te vlug een verkeerde conclusie getrokken. Een antwoord op je opmerking is dat het over de hoek gaat van de raaklijn met de juiste zin en de x-as.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Raket

De y=f(x) is géén golf. Het is gewoon de cartesiaanse vergelijking van de kromme die het deeltje doorloopt. Een golf krijgt, op elk tijdstip, op elke plaats een voorschrift.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Raket

De y=f(x) is géén golf. Het is gewoon de cartesiaanse vergelijking van de kromme die het deeltje doorloopt. Een golf krijgt, op elk tijdstip, op elke plaats een voorschrift.
Ik bedoelde ook niet dat het lopende golf is zoals op een wateroppervlak. Jouw uitdrukking is wel beter.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer