Springen naar inhoud

Kracht

• Log in om te kunnen reageren

bertb585

bertb585

• >100 berichten
  • 212 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2009 - 23:45

ik zit vast bij volgend vraagstuk:

"een kist met massa m=100kg rust op een horizontale vloer; een kracht F(vectorieel) werkend volgens een richting
die een hoek van 30į onder de horizontale ligt, grijpt aan in de linkerbovenhoek van de kist. De statische
wrijvingscoŽfficiŽnt is tussen kist en vloer is 0,37; de kinetische wrijvingscoŽfficiŽnt bedraagt 0.22"

a) hoe groot is de kracht die minimaal nodig is om de kist in beweging te brengen?(antwoord: 533N)

Ik heb eerst een situatieschets gemaakt, maar kom de uitkomst steeds niet uit.

Ik ben als volgt te werk gegaan:

1) bereken Fn(normaalkracht): 981,2 N
2) Fw= Fn . statische wrijvingscoŽfficiŽnt= 363.044N (=> Fw=F omdat de kist in rust is)
3) dan als laatste omdat F 30į onder horizontale ligt=>(via driehoeksmeting) 363.044/cos(30į)= 419,2

Maar dit klopt niet! Wat doe ik fout??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2009 - 00:34

Als ik je vraagstuk goed begrijp, kan je de normaalkracht niet berekenen. De kracht (werkend onder een hoek van 30į) "duwt" de kist immers ook een stuk op de tafel en verhoogt daardoor de normaalkracht.

Maak eens een ordelijke schets en noem de grootte van de kracht F: ontbind deze volgens x- en y-richting. Welk deel werkt mee met de zwaartekracht? Dit deel wordt samen met de zwaartekracht gecompenseerd door de normaalkracht, deze zal nog functie van F zijn.

Dan kan je op basis van deze normaalkracht, de maximale statische wrijvingskracht berekenen, ook nog in functie van F. Stel deze gelijk aan de component van F volgens de bewegingsrichting, los op naar F.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures