oppervlakte en omtrek hetzelfde???

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 19

oppervlakte en omtrek hetzelfde???

ik was laatst mijn hoofd aan het breken of er een vlakke figuur bestaat waar van de oppervlakte en de omtrek hetzelfde getal hebben

en een vb als dat kan

groeten simon

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

Er bestaan er veel denk ik

hier paar voorbeelden:

voor een vierkant: x^2=4*x => x=4

dus omtrek en oppervlak van een vierkant met zijde 4 zijn gelijk

voor een cirkel: 2*pi*r=pi*r^2 =>r=2

zo kun je blijven doorgaan (voor een driehoek, vijfhoek,...)

Berichten: 19

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

zo simpel had ik nog niet gedacht

ik was aan het rekenen met een 4hoek met opervlakte 56cm² en zo van die grote getallen

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

vanreusel simon schreef:ik was laatst mijn hoofd aan het breken of er een vlakke figuur bestaat waar van de oppervlakte en de omtrek hetzelfde getal hebben

en een vb als dat kan

groeten simon
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

cirkel

S=2 pi r

A= pi r²

=> S=A <=> r=2

vierkant

S=4 r

a= r²

=> S=A <=> r=4

:shock:
???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

Het vierkant kan enorm groot zijn om dat voor elkaar te krijgen.

Bijvoorbeeld: 1 km bij 1 km heeft een oppervlakte van 1 vierkante km. Maar dat vind je waarschijnlijk ook te makkelijk :shock: .
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 107

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

StrangeQuark schreef:Het vierkant kan enorm groot zijn om dat voor elkaar te krijgen.

Bijvoorbeeld: 1 km bij 1 km heeft een oppervlakte van 1 vierkante km. Maar dat vind je waarschijnlijk ook te makkelijk :shock: .


Dan is de omtrek toch 4km en opp 1km^2 :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

Oh sorry, te snel gelezen, of eigenlijk niet. Ik dacht dat je bedoelde zijde gelijk aan opp. Sorry, niets gezegd.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

vanreusel simon schreef:ik was laatst mijn hoofd aan het breken of er een vlakke figuur bestaat waar van de oppervlakte en de omtrek hetzelfde getal hebben

en een vb als dat kan

groeten simon
Nee, dat kan niet, want het ligt er maar net aan in welke eenheden je het uitdrukt.

Stel dat je bijvoorbeeld een vierkant hebt van 4 cm bij 4 cm:

Uitgedrukt in centimeters: omtrek = 16 cm, oppervlakte = 16 cm2. Hier klopt het.

Uitgedrukt in millimeters: omtrek = 160 mm, oppervlakte = 1600 mm2. Hier klopt het niet (oppervlakte getal is groter).

Uitgedrukt in inches: omtrek = 6.3 inch, oppervlakte = 2.48 vierkante inch. Hier klopt het ook niet (oppervlakte getal is kleiner).

En aangezien van een willekeurig vlak figuur niet vaststaat in welke eenheden je zijn afmetingen moet uitdrukken (dat mag je namelijk zelf weten), kun je dus niet zeggen dat zijn lengte en oppervlakte hetzelde getal zijn.

Sterker nog, voor ieder vlak figuur bestaat wel een eenheid waarin de omtrek van dat figuur in die eenheid hetzelfde is als de oppervlakte in die eenheid2.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

Sterker nog, voor ieder vlak figuur bestaat wel een eenheid waarin de omtrek van dat figuur in die eenheid hetzelfde is als de oppervlakte in die eenheid2.
Een lijnstuk (heeft omtrek<>0; oppervlakte =0)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

Rogier schreef:
vanreusel simon schreef:ik was laatst mijn hoofd aan het breken of er een vlakke figuur bestaat waar van de oppervlakte en de omtrek hetzelfde getal hebben

en een vb als dat kan

groeten simon
Nee, dat kan niet, want het ligt er maar net aan in welke eenheden je het uitdrukt.

Stel dat je bijvoorbeeld een vierkant hebt van 4 cm bij 4 cm:

Uitgedrukt in centimeters: omtrek = 16 cm, oppervlakte = 16 cm<sup>2</sup>. Hier klopt het.

Uitgedrukt in millimeters: omtrek = 160 mm, oppervlakte = 1600 mm<sup>2</sup>. Hier klopt het niet (oppervlakte getal is groter).

Uitgedrukt in inches: omtrek = 6.3 inch, oppervlakte = 2.48 vierkante inch. Hier klopt het ook niet (oppervlakte getal is kleiner).

En aangezien van een willekeurig vlak figuur niet vaststaat in welke eenheden je zijn afmetingen moet uitdrukken (dat mag je namelijk zelf weten), kun je dus niet zeggen dat zijn lengte en oppervlakte hetzelde getal zijn.

Sterker nog, voor ieder vlak figuur bestaat wel een eenheid waarin de omtrek van dat figuur in die eenheid hetzelfde is als de oppervlakte in die eenheid<sup>2</sup>.
als je met eenheden begint klopt het gewoonweg nooit omdat je met cm en cm² zit. wat NIET gelijk is.
True knowledge is knowing that you know nothing

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

Rogier schreef:Sterker nog, voor ieder vlak figuur bestaat wel een eenheid waarin de omtrek van dat figuur in die eenheid hetzelfde is als de oppervlakte in die eenheid2.
Een lijnstuk (heeft omtrek<>0; oppervlakte =0)
Dat noem ik geen 2-dimenionaal figuur, en dat is wel wat er in de oorspronkelijke vraag bedoeld werd denk ik :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

als je met eenheden begint klopt het gewoonweg nooit omdat je met cm en cm² zit. wat NIET gelijk is.
Nee uiteraard, maar hij vroeg ook alleen om hetzelfde getal.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 107

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

rodeo.be schreef:
Rogier schreef:Sterker nog, voor ieder vlak figuur bestaat wel een eenheid waarin de omtrek van dat figuur in die eenheid hetzelfde is als de oppervlakte in die eenheid2.
Een lijnstuk (heeft omtrek<>0; oppervlakte =0)
Dat noem ik geen 2-dimenionaal figuur, en dat is wel wat er in de oorspronkelijke vraag bedoeld werd denk ik :shock:


En als je het wel als een 2dimensionaal lichaam beschouwt dan heeft hij wel een omtrek.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

En als je het wel als een 2dimensionaal lichaam beschouwt dan heeft hij wel een omtrek.
Okee.. dan geldt het voor ieder vlak figuur met een oppervlakte ongelijk aan nul :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 107

Re: oppervlakte en omtrek hetzelfde???

Okee.. dan geldt het voor ieder vlak figuur met een oppervlakte ongelijk aan nul :shock:


Natuurlijk, het kan niet zo zijn dat van een vlak figuur het opervlak ongelijk is aan 0 en dat de omtrek 0 bedraagt.

Reageer