Doorrekenen van een frame

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 22

Doorrekenen van een frame

Goedemiddag allen

ik zit met een probleem, ik komt niet verder met het doorrekenen van een frame. Op de bijgevoegde afbeeldingen (bijlagen) is het frame te zien.

er komt een belasting van 55000 N op de 4 uiteinden van het frame, over een onderdeel van 450 mm lang. dit veroorzaakt een moment van (55000*450=)24750000Nmm ter plekke waar het frame aan de koker vast zit. maar hoe gedraagt deze koker zich hieronder? hoe wordt de spanning doorgegeven op de schoren, en vervolgens op de as? het frame heeft een vaste verbinding op de plek waar de 4 gaten zitten. het frame is, muv de as(42CrMo4), gemaakt van S355. de belasting is zwellend.

ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. als je meer wil weten, zeg het maar

alvast bedankt, Huibert
Bijlagen
Onderdelen_frame.JPG
Onderdelen_frame.JPG (24.82 KiB) 1008 keer bekeken
Maten_frame.JPG
Maten_frame.JPG (21.3 KiB) 1011 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Doorrekenen van een frame

Is dat frame bedoeld als chassis voor vier wielen?

Berichten: 22

Re: Doorrekenen van een frame

ja klopt... het is een tandem as frame

Berichten: 4.502

Re: Doorrekenen van een frame

De hoofdas wordt onderworpen aan een belasting van 4 * 55000N ( drager op 4 steunpunten) en dan wel rekening houdende met beweging,waardoor er een veiligheidsfactor zal moeten worden opgenomen (4 tot 5 ?).

Berichten: 22

Re: Doorrekenen van een frame

oke ik had een veiligheidsfactor 2 aangenomen, maar inderdaad bewegende delen. de totale machine weegt 11 ton, dit maal een veiligheidsfactor 4 = (4*11) = 44 ton, de belasting per wiel is dus 11 ton (44/4) = 110000N...

Berichten: 4.502

Re: Doorrekenen van een frame

De optredende belasting is de laadbak ( of machine) op de aangegeven boutgaten in het U-deel als ik me niet vergis (heb het plaatje bij het antwoord niet in zicht!), en die boutgaten liggen ook weer tastend,450 mm uit de buitenzijden.

Het optredende moment is wat minder dan 0,25 P*buitenafstand,ik neem aan dat je de aangegeven puntlast op de wielen van elk 2750 kg (27500 n) zonder veiligh.coeff hebt genomen.

Als je dus in basis uitgaat van een max.last met veil.coff. van 4 en 0,25 P*L ,kun je de M-lijn bepalen.

Je zou dus via de momentenlijn van het totaal kunnen afleiden wat de op een bepaalde plek liggende onderdelen moeten opnemen.

Berichten: 22

Re: Doorrekenen van een frame

Bedankt voor je hulp,

Ik snap wel hoe het moment op die koker komt, maar hoe vervolgens de koker op sterkte te berekenen is voor het moment wat er dan op komt, hoe is een koker te berekenen op torsiestijfheid

mvg

Berichten: 4.502

Re: Doorrekenen van een frame

De schuifspanning door het optredende wringmoment
\(\tau\)
wring = Mwring/Wwring en voor een massieve as : Wwring = pi*d3 /16 met
\(\tau\)
max langs de buitenomtrek.

Voor een holle as Wwring = pi* (D4-d4) /16D met
\(\tau\)
max langs de buitenomtrek.

Berichten: 4.502

Re: Doorrekenen van een frame

De schuifspanning door het optredende wringmoment
\(\tau\)
wring = Mwring/Wwring en voor een massieve as : Wwring = pi*D3 /16 met
\(\tau\)
max langs de buitenomtrek.

Voor een holle as Wwring = pi* (D4-d4) /16D met
\(\tau\)
max langs de buitenomtrek. (d = binnendiameter)

Voor wringing met buiging (hier het geval) moet je het ideele moment Mc bepalen met als uitgangspunt
\(\sigma\)
c=
\(\sqrt\)
(
\(\sigma\)
2 + 3*
\(\tau\)
wring2)

Berichten: 22

Re: Doorrekenen van een frame

Hallo

op de bijgevoegde afbeelding is te zien hoe het moment werkt op het frame wat in meerdere bovenstaande afbeeldingen te vinden is. weet iemand hoe dit opgelost moet worden, of heeft iemand een idee hoe het polair traagheidsmoment van een vierkante buis te bepalen is? dan kan ik namelijk het weerstandsmoment tegen buiging bepalen. zou er ook iemand weten hoe het moment doorwerkt op de middenas en op de schoren (de schuine kokers)?

kortom, wie helpt mij even verder op weg met dit vraagstuk?

alvast bedankt, met vriendelijke groet, huibert

sry oktagon ik zag jou antwoord pas nadat ik bovenstaand bericht postte
Bijlagen
Moment_op_frame.JPG
Moment_op_frame.JPG (28.21 KiB) 1002 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Doorrekenen van een frame

Dit laatste prentje laat zien dat er maar in 1 richting een moment op de as werkt en je dan niet met wringing te doen hebt ;is dit een studie-opgaaf?

Dan kun je uitgaan van dat gegeven en werken met het gewone traagheids- en weerstandsmoment.

Ik ben ervan uitgegaan dat de vier wielen niet altijd op een volkomen vlak wegdek rollen en dat daardoor bij een ongelijke stand wringing ontstaat.

Buitendien vraag ik me af hoe er is gedacht over vering en schokbrekers in dit concept?

Berichten: 22

Re: Doorrekenen van een frame

nee, dit is niet het geval

de as is dusdanig geschaniert dat deze altijd op 4 wielen staat. maar voor bovenstaand probleem kun je gewoon het weerstandsmoment van de koker nemen? is die Mmax dan dat moment wat erop staat (450mm*110000N)? Er is toch ook nog een afstand tot het steunpunt? En moet ik dan uitgaan van Wx (weerstandsmoment in x-richting) of Wy(weerstandsmoment in y-richting)?

mvg Huibert

Berichten: 22

Re: Doorrekenen van een frame

in het midden van de koker waar het gezette deel zich ook bevind, zit een lagerhuis gelast met daarin glijlagers

hoeveel belasting komt daarop? het gaat me vooral om deze belasting zodat ik de glijlagers kan bepalen, dus hoe werkt het moment door op het midden van de koker?

mvg Huibert

Berichten: 4.502

Re: Doorrekenen van een frame

iksnaperniksvan schreef:nee, dit is niet het geval

de as is dusdanig geschaniert dat deze altijd op 4 wielen staat. maar voor bovenstaand probleem kun je gewoon het weerstandsmoment van de koker nemen? is die Mmax dan dat moment wat erop staat (450mm*110000N)? Er is toch ook nog een afstand tot het steunpunt? En moet ik dan uitgaan van Wx (weerstandsmoment in x-richting) of Wy(weerstandsmoment in y-richting)?

mvg Huibert
Vanuit het midden van de as dus twee wielen belasting en dus verdubbeling van elke wiellast * veiligheidscoefficient *afstand wielhart tot midden as (dus de halve afstand van de wielen en wel die naast elkaar hoh).

Aangezien het verder een ronde as is zijn de Wx en Wywaarden gelijk,kijk de tabellen maar na.

En belasting op de glijlagers incl.veil.coeff. 22 ton,maar die berekeningscondities ken ik niet,mogelijk werkt dat zonder veri.coeff.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Doorrekenen van een frame

Een vraagje: waarom neem je juist 42CrMo4 voor de as? Toevallig ben ik vroeger veel met dit materiaal in aanraking gekomen, en ik vind het nogal een eigenaardige keuze... Er zijn betere en goedkopere alternatieven indien het juist voor een as is...

Reageer