Prikkeloverdracht in zenuwen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Prikkeloverdracht in zenuwen

hallo, ik ben student in het 6e ( middelbaar ) jaar apotheek assistent en ik maak mijn eindwerk over pijnstillers

nu zit ik vast bij de prikkeloverdracht van zenuw naar zenuw door de synaptische spleet.

ik heb geleze dat er K+ ionen zouden binnengaan in de zenuw, en daar zorgen dat de neurotransmitters door vesticles in synaps worden gebracht. maar ook gebruikt word gemaakt van pompen e.d.

weet iemand hier meer van?

ook hoe de ladingen in de zenuw zelf wordt veranderd begrijp ik niet goed,

de basis ken ik maar mijn eindwerk moet vrij gespecialliseert zijn. dus als iemand me meer uitleg kan geven,

dankuwel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Prikkeloverdracht in zenuwen

duuuvel schreef:hallo, ik ben student in het 6e ( middelbaar ) jaar apotheek assistent en ik maak mijn eindwerk over pijnstillers

nu zit ik vast bij de prikkeloverdracht van zenuw naar zenuw door de synaptische spleet.

ik heb geleze dat er K+ ionen zouden binnengaan in de zenuw, en daar zorgen dat de neurotransmitters door vesticles in synaps worden gebracht. maar ook gebruikt word gemaakt van pompen e.d.

weet iemand hier meer van?

ook hoe de ladingen in de zenuw zelf wordt veranderd begrijp ik niet goed,

de basis ken ik maar mijn eindwerk moet vrij gespecialliseert zijn. dus als iemand me meer uitleg kan geven,

dankuwel
Je haalt een aantal dingen door elkaar. Even alles overzichtelijk op een rijtje:

- Door een receptor in welke hoedanigheid dan ook (fotoreceptor reageert of licht, nociceptor op pijn etc.) raakt de zenuw gedepolariseerd. Het kan ook door een andere zenuw depolariseren zoals onder beschreven.