Chemie olympiade 2009-2010

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 9

Chemie olympiade 2009-2010

Hallo , ik deed gisteren mee aan de chemie olympiade. Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om een forum te starten om over vragen te discussiëren. Dus discussieer maar !

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chemie olympiade 2009-2010

Dat is inderdaad een goed idee, maar dit is een wel erg karig en algemeen begin om een topic te openen. Het zou mooi zijn als je zelf de discussie zou kunnen openen, bijvoorbeeld door te schrijven wat je er zélf van hebt gevonden, of door een opgave te bespreken die je leuk/moeilijk/interessant (of juist niet) vondt, of door een vraag te plaatsen waar je niet uitkwam.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: Chemie olympiade 2009-2010

ok dan. ER was zo een vraag over het filteren van fosfaten uit water. Dan had je nog 2 antwoorden waarmee het kon binden en neerslaan , dus hoe kon je dan weten welk te kiezen ?

Ik dacht D , want CaCO3 lost niet op in water. Zou het zo zijn?

wat denken jullie ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chemie olympiade 2009-2010

Ik weet het niet, want ik (en vele forumgebruikers) weten niet wat de vragen waren. Het zou dus handig zijn als je ook de tekst van de vraag hier neerzet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: Chemie olympiade 2009-2010

Vraag 18 van de eerste ronde van de chemie olypmiade is : Hoeveel verschillend vertakte alkanen zijn er van de stof C5H12 .

A) 0

B) 1

C) 2

D) 3

Ik antwoorden D) , maar men zegt mij dat het antwoord C is omdat het om vertakte alkanen gaat. Maar als ze bedoelden " Enkel vertakt" zou men dan niet verschillende , vertakte gezet hebben in de plaats van verschillend vertakt. Want dan kan zonder vertakking ook gezien worden als verschillend vertakt .

Berichten: 5

Re: Chemie olympiade 2009-2010

Sjwan schreef:Vraag 18 van de eerste ronde van de chemie olypmiade is : Hoeveel verschillend vertakte alkanen zijn er van de stof C5H12 .

A) 0

B) 1

C) 2

D) 3

Ik antwoorden D) , maar men zegt mij dat het antwoord C is omdat het om vertakte alkanen gaat. Maar als ze bedoelden " Enkel vertakt" zou men dan niet verschillende , vertakte gezet hebben in de plaats van verschillend vertakt. Want dan kan zonder vertakking ook gezien worden als verschillend vertakt .
Ik heb ook meegedaan ](*,) en volgens mij was het antwoord op die vraag C. Er zijn dus 2 verschillend vertakte alkanen die de formule C5H12 hebben. (Maar ik ben dit niet 100% zeker hoor :eusa_whistle: )

Berichten: 9

Re: Chemie olympiade 2009-2010

akkoord er zijn er 2 dier vertakt zijn , maar ik heb de niet vertakte er bij gerekend zodat ik aan 3 kwam. Maar ik weet ook niet of dit nu juist of fout is. De vraag is nogal onduidelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chemie olympiade 2009-2010

De vraag zou een stuk duidelijker geweest zijn als men dat ene e'tje er inderdaad bij had gezet. Ik begrijp je interpretatie, maar ik vermoed toch dat men uitsluitend de vertakte isomeren bedoeld heeft.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: Chemie olympiade 2009-2010

Als je nog over een vraag twijfel hebt kan je ze altijd posten , mss kan ik helpen.

PS : als er iemand een scanner heeft , kan hij dan even de vragen inscannen , dat zou kunnen egmakkelijker zijn.

dat vrees ik ook , maar ik blijf hopen.

Mijn leerkracht heeft trouwens mijn antwoorden gecontroleerd en zegt dat dit mijn enige fout is. Dus misschien ben ik wel door naar de volgende ronde !

Berichten: 5

Re: Chemie olympiade 2009-2010

Zou je dan eens zo vriendelijk willen zijn om even kort te zeggen welke antwoorden je hebt

vb: 1) A, 2) B, 3) C, 4) D, ... :eusa_whistle:

Berichten: 9

Re: Chemie olympiade 2009-2010

uiteraard : 1)D 2)B 3)A 4)A 5)B 6)D 7)D 8)B 9)D 10)B 11)C 12)D 13)C 14)D 15)D 16)D 17)A 18)D 19)A 20)B 21)A 22)D 23)B 24)B 25)D



Deze zijn de oplossingen die ik heb ingediend , maar volgens mijn leerkracht moet het antwoord op vraag 18) C zijn.

Ik vodn de vraag wel een beetje onduidelijk.

Wat heb jij geantwoord ?

Berichten: 5

Re: Chemie olympiade 2009-2010

Sjwan schreef:uiteraard : 1)D 2)B 3)A 4)A 5)B 6)D 7)D 8)B 9)D 10)B 11)C 12)D 13)C 14)D 15)D 16)D 17)A 18)D 19)A 20)B 21)A 22)D 23)B 24)B 25)D



Deze zijn de oplossingen die ik heb ingediend , maar volgens mijn leerkracht moet het antwoord op vraag 18) C zijn.

Ik vodn de vraag wel een beetje onduidelijk.

Wat heb jij geantwoord ?
Mijn antwoorden:

1)D - 2)C - 3)A - 4)A - 5)B - 6)D - 7)D - 8)B - 9)D - 10)B - 11)C - 12)D - 13)C - 14)D - 15)D - 16)B - 17)A - 18)C - 19)A - 20)B - 21)D - 22)D - 23)B - 24)B - 25)D

Maar ik heb al 2 ENORM DOMME fouten ontdekt bij mij ](*,)

bij vraag 2 had ik niet goed mijn opgave gelezen en ik had niet gezien dat het om een natriumION ging (dom dus)

en bij vraag 21 had ik mijn volledige reactievergelijking perfect genoteerd: en ik neem dan de verhoudingen tussen mijn zout en mijn HYDROXIDE ipv mijn ZUUR :eusa_whistle:

Maar als ik mijn punten bereken volgens jou leerkracht, dan bekom ik 91 op 100 (denk ik)

En vorig jaar haalde ik 84 (dat was net de grens). Dus hopelijk kan ik dit jaar opnieuw naar de 2de ronde ;)

Dan heb ik even de vraag: hoe betrouwbaar zijn de antwoorden van jouw leerkracht?

(klinkt misschien dom, maar je leerkracht zal hopelijk toch niet meer dan 2 dingen fout hebben. Dus dan denk ik dat ik wel kans maak op de 2de ronde. En jij ook proficiat!!!)

Berichten: 9

Re: Chemie olympiade 2009-2010

Bij 16 hebben wij ook iets anders, dus volgens mijn leerkacht heb je dan 88, natuurlijk kan zij ook fouten maken. Maar ik ben zeker dat het D is , want er wordt CaCO3 + H2O gevormd uit Ca(OH)2 en CO2

Berichten: 5

Re: Chemie olympiade 2009-2010

Bij 16 hebben wij ook iets anders, dus volgens mijn leerkacht heb je dan 88, natuurlijk kan zij ook fouten maken. Maar ik ben zeker dat het D is , want er wordt CaCO3 + H2O gevormd uit Ca(OH)2 en CO2


Ah ja daar had ik niet aan gedacht :eusa_whistle:

Maar jah, zo goed ben ik ook niet in chemie hoor.

Ik ben nogal goed in logisch nadenken en om een berekende gok te wagen ](*,)

Er zijn zo nog veel vrage die ik niet zeker weet, maar die ik waarschijnlijk toch juist zal hebben (hopelijk toch) ;)

Berichten: 9

Re: Chemie olympiade 2009-2010

das wel de max . Maar ik sluit ook bij nogal veel vragen gewoon 3 antwoorden uit zodat er maar 1 overschiet. Maar het ziet er naar uit dat je ook naar de 2de ronde mag. Waar maakte je de olympiade ?

Reageer