Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 12

Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Voor scheikunde moet ik citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat met elkaar laten reageren. Nu vertelde een docent mij dat er maar één H+ zou reageren uit het citroenzuur (omdat het zo zwak is), maar ik lees vervolgens op het internet dat citroenzuur een driewaardig zuur is en er dus drie af staat (waar staat dat in binas?). Wie heeft er gelijk?

Berichten: 2.746

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

in erg basische omstandigheden kan het er 3 afstaan, en het is goed mogelijk dat het bij reactie met een carbonaat maar 1 afstaat, dan heb je nog een zuurrest over met 2 waterstoffen. en daar is niets mis mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Kleine aanvulling:

Er zal een evenwicht instellen tussen citroenzuur, citroenzuur dat 1 H'tje heeft afgestaan, citroenzuur dat 2 H'tjes heeft afgestaan en citroenzuur dat ze alle drie heeft afgestaan. Maar dit evenwicht ligt bijna volledig bij het citroenzuur dat 1 H'tje heeft afgestaan.

Carbonaat is een zwakke base en zal met 1 H reageren. Je houdt dan een zuurrest over met 2 H'tjes.

Laat je citroenzuur met overmaat NaOH reageren, dan zal citroenzuur wél alledrie z'n H'tjes afstaan.

Berichten: 12

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Ontstaat er NaOH? Want ik heb de volgende vergelijking opgesteld:

NaHCO3 + C6H8O7 <-> H2O + CO2 +C6H7NaO7 (natriumwaterstofcarbonaat + citroenzuur <-> water + koolstofdioxide + mononatriumcitraat).

Of slaat deze reactie nergens op?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Dat klopt deels, dat wil zeggen, de reactie klopt, maar hou er rekening mee dat deze reactie in oplossing verloopt. De zouten zijn daarbij aanwezig als losse ionen, en het natriumion doet niet mee in de reactie. De juiste reactievergelijking is:

HCO3- + C6H8O7 --> CO2 + H2O + C6H7O7-
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

@ Marko: hoe heet de stof C6H7O7-? En bij deze reactie zullen er toch losse Na+ ionen gaan ontstaan die zich vanzelf weer aan iets negatiefs hechten waardoor je alsnog mononatriumcitraat krijgt?

Verder: hebben jullie ooit van citroenzuur met de formule C6H8O8 gehoord? Volgens het potje hebben we dat op school, maar geen enkele Google link verwijst naar citroenzuur met die formule.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

@ Marko: hoe heet de stof C6H7O7-?
Het ion C6H7O7- heet diwaterstofcitraat
En bij deze reactie zullen er toch losse Na+ ionen gaan ontstaan die zich vanzelf weer aan iets negatiefs hechten waardoor je alsnog mononatriumcitraat krijgt?
Nee, dat is juist het hele punt. Het gaat hier om goed oplosbare zouten, die in de oplossing aanwezig zijn als losse ionen. De natriumionen zijn en blijven aanwezig als losse ionen (slaan niet neer), nemen dus niet deel aan de reactie, en horen dus niet in de reactievergelijking voor te komen.
Verder: hebben jullie ooit van citroenzuur met de formule C6H8O8 gehoord? Volgens het potje hebben we dat op school, maar geen enkele Google link verwijst naar citroenzuur met die formule.
Citroenzuur is C6H8O7. Als er op je potje iets anders staat is het ofwel geen citroenzuur, ofwel is het een typfout.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 114

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

KillerZero86 schreef:Ontstaat er NaOH? Want ik heb de volgende vergelijking opgesteld:

NaHCO3 + C6H8O7 <-> H2O + CO2 +C6H7NaO7 (natriumwaterstofcarbonaat + citroenzuur <-> water + koolstofdioxide + mononatriumcitraat).

Of slaat deze reactie nergens op?
Nee, er stond: Als je citroenzuur met NaOH laat reageren. Niet dat NaOH een reactieproduct is.

NaOH (natronloog) is een sterke base. Die pakt ook van zwakke zuren de H'tjes af.

Citroenzuur heeft 3 carbonzuur-groepen. Zodra een stof eenmaal een H+ heeft afgestaan, is het negatief geworden. Dat betekent dat het zelf positieve lading aan wil trekken. De tweede H gaat er daarom moelijker af. Voor de derde H geldt dat helemaal.

Citroenzuur is de triviale naam voor 2-hydroxy-1,2,3-propaantricarbonzuur. Citroenzuur heeft dus drie carbonzuur-groepen. Die zitten elk aan een C atoom, totaal 3 C-atomen (het propaan-deel). De middelste C draagt een hydroxyl-groep (OH) en de buitenste twee C-atomen hebben elk nog 2 H-tjes om compleet te zijn.

Het potje heeft 't mis. http://en.wikipedia.org/wiki/Citric_acid

Vuistregel: Alle zouten van natrium en kalium zijn goed in water oplosbaar.

Bert

Berichten: 12

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Ik heb de volgende reactie vastgesteld:

HCO3-(s) + C6H8O7(s) <--> H2O(l) + CO2(g) + C6H7O7-(s)

en daarbij het volgende commentaar gegeven:

Deze reactievergelijking klopt niet helemaal: er zal CO2 uit de oplossing ontsnappen waardoor er minder reacties naar links dan naar rechts kunnen plaatsvinden. Daardoor zal de reactie toch uiteindelijk naar rechts aflopen.

Klopt dit geheel, volgens jullie?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bijna; zoals ik al eerder aangaf vindt deze reactie in oplossing plaats (of gooi je vast natriumwaterstofcarbonaat en vast citroenzuur bij elkaar?); de toestandsaanduidingen van de deeltjes is dus niet (s) maar (aq)

Maar je maakt een belangrijke (en juiste!) opmerking, namelijk dat het ontsnappen van CO2 het evenwicht verder naar rechts zal doen schuiven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Vast natriumwaterstofcarbonaat en vast citroenzuur zullen niet reageren, dus oplossen zal noodzakelijk zijn. Kan het zijn dat de eindstof wel solid is? want toen ik de reactie uitvoerde voelde ik duidelijk "bolletjes" in het vrijgekomen schuim zitten (ik had door het water afwasmiddel gemengt wat voor schuim zorgde, wat de CO2 inving en wat toen een vuurtje moest blussen).

Berichten: 12

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Geen edit-knop? Dan maar even zo: ik vroeg me eigenlijk af of C6H7O7- solid of aq is..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Ik zie geen ionen bestaan in een vaste fase. Beetje vreemd idee, een negatief geladen blokje zuivere diwaterstofcitraat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Erg mooi punt. Dat lijkt mij ook niet te doen ja. Aq dus.

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom het Na+ precies niet reageert?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Leg eens uit waarom het wél zou reageren?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer