Opblazen maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 75

Opblazen maan

hallo,

even een hypothetisch vraagje:

als de massa van de maan plotseling gehalveerd wordt, door een extreem grote explosie (net zoals uitgebeten appel), wat zou dan het effect op de aarde zijn ?

ik zou denken dat de baan verandert in een uitbreidende spiraal, aangezien de aantrekking tss maan en aarde niet zo groot meer is ?

klopt dit ? zijn er nog andere gevolgen ?

greetings,

joachim
True knowledge is knowing that you know nothing

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Opblazen maan

Zwakkere getijden

Niet meer zo'n mooie volledige zonsverduisteringen.

minder nachtlicht> kan effect hebben op nachtdieren

Er zullen nog wel effecten zijn
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Opblazen maan

De aarde gaat tollen, net zoals de planeet Mars dat doet. De maan houdt namelijk de aarde in balans.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: Opblazen maan

maar wordt de baan van de maan dan spiraalvormig ?

ik begin even te twijfelen aan mijn eerste stelling, aangezien er 2 krachten werken: centripetaalkracht en aantrekkingskracht. beiden zijn afhankelijk van de massa van de maan, dus zou de baanvorm van veranderen of niet ?

en als we de maan opblazen, kunnen de brokstukken dan op aarde terechtkomen, of gaan die gewoon naast de maan mee rond de aarde draaien ?

alvast bedankt :shock:
True knowledge is knowing that you know nothing

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: Opblazen maan

De aarde gaat tollen, net zoals de planeet Mars dat doet. De maan houdt namelijk de aarde in balans.
wat bedoel je hier mee ?

trager/sneller ?

of op andere manier ?

greetings

joachim
True knowledge is knowing that you know nothing

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Opblazen maan

De maan dient als stabilisator van de aarde. Deze houd de tollin (of wiebelen) van de aarde tegen. Zonder de maan kan de noordpool bij wijze van spreke in nederland komen te liggen.

Daarom is de maan ook zo belangrijk geweest in de evolutie. Zonder maan is er een te grillig klimaat waardoor wij (en het leven zelf waarschijnlijk ook) nooit zouden hebben kunnen ontstaan.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Opblazen maan

Zou leven op Aarde nog kunnen evoluren om leven vol te houden als de Maan weg is?

Het is immers een feit dat de Maan van ons af gaat.

Op een dag hebben we dus geen maan meer.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Opblazen maan

Zou leven op Aarde nog kunnen evoluren om leven vol te houden als de Maan weg is?


Als het traag genoeg gaat en de evolutie (of de menselijke wetenschap) faalt niet kan dit zeker goed komen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Opblazen maan

Als de maan te ver van ons af komt te staan, dan zal de aarde geen levensvatbare planeet meer zijn. Voor de mens hoeft dit geen probleem te zijn, ik verwacht dat er dan allang andere planeten zijn gekoloniseerd.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Opblazen maan

Als de maan te ver van ons af komt te staan, dan zal de aarde geen levensvatbare planeet meer zijn. Voor de mens hoeft dit geen probleem te zijn, ik verwacht dat er dan allang andere planeten zijn gekoloniseerd.


Ik denk wel eerlijk gezegd dat sommige dieren dit zullen overleven, zolang de veranderingen niet gebeuren van de ene dag op de andere :wink:

Berichten: 151

Re: Opblazen maan

Het is immers een feit dat de Maan van ons af gaat.


Hoe kom je aan dit gegeven?

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Opblazen maan

Hoe kom je aan dit gegeven?
Ik heb dit gevonden in een heleboel bronnen, de enige die ik me nog kan herrineren is het maandblad de Quest. Zoek maar eens een keer op google ofzo.

@ Wouter Masselink

Als de Maan zo ver van ons af gaat dat we geen vat meer op elkaar hebben wordt de Aarde instabiel. Maar dat niks dat kan overleven lijkt me toch overdreven. Er zijn immers beesten (kakkerlakken bijvoorbeeld) die een heleboel aankunnen.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Opblazen maan

Ik doelde ook meer op het overleven van de mens (is toch wel redelijk belangrijk) en het ontstaan voor het leven op zich.

Daar komt nog bij dat ik het me ten zeerste afvraag of kakkerlakken zulke extreme temperatuurschommelingen kunnen doorstaan.

Van -70 tot +50 of zoiets is geen kattepis.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Opblazen maan

Wouter_Masselink schreef:Ik doelde ook meer op het overleven van de mens (is toch wel redelijk belangrijk) en het ontstaan voor het leven op zich.

Daar komt nog bij dat ik het me ten zeerste afvraag of kakkerlakken zulke extreme temperatuurschommelingen kunnen doorstaan.

Van -70 tot +50 of zoiets is geen kattepis.
Zoogdieren en vogels zullen het waarschijnlijk niet overleven met zulke temperaturen, maar er zal zeker leven zijn dat zoiets prima overleeft.

Als je bekijkt hoeveel leven (vaak kleine organismen) er nog is in de meest barre omstandigheden op aarde. Daarbij zullen die schommelingen alleen gelden op het oppervlak van de aarde lijkt me.

Grote bacterie kolonies in de Death Valley. Kleurloze kreeften in donkere onderwater-grotten. Zeekomkommers bij hete zwavelbronnen in de pikdonkere diepte van de oceaan.

Vooral die laatste twee hebben weinig last van temperatuurschommelingen aan het oppervlak lijkt me.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: Opblazen maan

de omstandigheden om leven te veroorzaken zijn zeer gevoelig. maar eens er leven is krijgt ge dat niet kapot.

menselijk leven mss wel, maar al het leven op een planeet ? dat zie ik zo snel nog niet gebeuren.
True knowledge is knowing that you know nothing

Reageer