[Wiskunde] Aantal manieren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 436

[Wiskunde] Aantal manieren

Hoeveel verschillende woorden (telkens alle letters gebruiken) kun je vormen met MISSISSIPPI ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Wiskunde] Aantal manieren

zolang het geen bestaande woorden moeten zijn maar gewoon elke mogelijke combinatie

MISSISSIPPI bevat:

1 M

4 I

4 S

2 P

hoeveel letters zijn er op 1 plaats te zetten:

M I S S I S S I P P I

4 *4*4*4*4* 4*4*4*3*2*1=393216 mogelijke combinaties.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Aantal manieren

Volgens mij klopt dat niet helemaal.

In de veronderstelling dat alle letters verschillend zijn en dus elke verwisseling een nieuw woord op levert heb je een permutatie van 11 letters: 11!.

Nu moet je delen door de onderling te verwisselen gelijke letters, dat is 4! voor de s, 4! voor de i en 2! voor de p.

Totaal aantal mogelijkheden: 11!/(4!4!2!) = 34650

PS: let op het gebruik van het woord 'combinatie', dat heeft een specifieke wiskundige betekenis!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Wiskunde] Aantal manieren

Hoeveel verschillende woorden (telkens alle letters gebruiken) kun je vormen met MISSISSIPPI ?
Zie ook dit topic (daar heb ik ergens de algemene formule gegeven)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: [Wiskunde] Aantal manieren

TD schreef:Volgens mij klopt dat niet helemaal.

In de veronderstelling dat alle letters verschillend zijn en dus elke verwisseling een nieuw woord op levert heb je een permutatie van 11 letters: 11!.

Nu moet je delen door de onderling te verwisselen gelijke letters, dat is 4! voor de s, 4! voor de i en 2! voor de p.

Totaal aantal mogelijkheden: 11!/(4!4!2!) = 34650

PS: let op het gebruik van het woord 'combinatie', dat heeft een specifieke wiskundige betekenis!
Ik kom het nu ook uit , op een ander manier wel, thx

Reageer