Wat zijn de fysische beperkingen van het toerental van een vliegtuigpropeller?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Wat zijn de fysische beperkingen van het toerental van een vliegtuigpropeller?

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem.

Ik moet een vliegtuigpropeller ontwerpen voor een modelvliegtuigje. Hierin kan ik het toerental vrij kiezen. Maar wat zijn de beperkingen van het toerental van een die propeller als je er vanuit gaat de motor ieder gewenst toerental kan draaien. Ik snap dat het mach getal een beperkingen is, want zodra je boven de geluidssnelheid gaat verandert er een heleboel. Maar dan zit ik al aan een heel hoog toerental (80000 rpm ongeveer). Maar de restrictie moet toch veel lager liggen?

Hoop dat jullie kunnen helpen, hartelijk dank!

Berichten: 4.502

Re: Wat zijn de fysische beperkingen van het toerental van een vliegtuigpropeller?

Mogelijk als je met je toestel zou kunnen komen boven de atmosfeer of evt. troposfeer en bij gebrek aan lucht je op andere (raket-achtige) systemen moet overschakelen!

Berichten: 3

Re: Wat zijn de fysische beperkingen van het toerental van een vliegtuigpropeller?

Hmm ik snap niet wat je bedoelt octagon, het modelvliegtuigje gaat niet zo hoog..

Berichten: 4.502

Re: Wat zijn de fysische beperkingen van het toerental van een vliegtuigpropeller?

Kun jij wel 80000 rpm met dat modelvliegtuig halen,ik taxeer mogelijk 10-20%,echt niet meer,anders loopt het mechaniek wel vast door wrijving!

Nb.Ik vergat even dat het geen normaal vliegtuig was,daar was mijn antwoord op gebaseerd! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Wat zijn de fysische beperkingen van het toerental van een vliegtuigpropeller?

Het ligt er maar helemaal aan wat je wilt bereiken. Aan alleen een propeller zo hard mogelijk rond laten draaien zijn natuurlijk weinig andere beperkingen dan het beschikbare vermogen. Een hoog rendement behaal je dan echter niet meer. Waar wil je heen? Zo groot mogelijke stuwkracht? een zo hoog mogelijk rendement?

Ik heb geen ervaring met modelbouw maar denk aan een aantal dingen.

-Jij stelt dat je een motor hebt die elk gewenst toerental kan draaien. Maar de motor zal toch wel een bepaald maximum toerental hebben als hij belast gaat worden. Dan komt dus de vraag op, bij welk toerental heeft de motor een hoog rendement. Die kant zou je dus eventueel op willen door de belasting daar op af te stellen.

-Verder, de totale weerstand van de propeller bestaat uit 2 componenten. Parasitaire weerstand en geinduseerde weerstand. De eerste neemt alleen maar toe met de snelheid, de tweede juist af. Bij elkaar opgeteld heeft de totale weerstand bij een bepaalde snelheid dus ergens een minimum.

-Verder ontstaat er inderdaad extra weerstand (wave drag) als de propeller geluidssnelheid bereikt. Vergis je echter niet, dit gebeurt al bij een toerental dan die waarbij je zou verwachten dat de tip van de prop mach 1 bereikt. Omdat een blad wervels achterlaat en de lucht ernstig beroerd komt het volgende blad niet langs in een windstille atmosfeer. Het blad draait dus door een turbulente lucht en klapt bij een bepaald rpm zelfs op de wervel van zijn voorganger.

Berichten: 3

Re: Wat zijn de fysische beperkingen van het toerental van een vliegtuigpropeller?

Bedankt Shimmy daar kan ik wat mee!

Maar het is eigenlijk zo ik moet een propeller ontwerpen en dan kan ik het toerental vrij kiezen. Dus er is zegmaar totaal geen motor in beeld. We mogen er vanuit gaan dat het toerental dat we kiezen, daarvoor een motor beschikbaar is. Ongeacht wat dat toerental is. Dat wat je zegt over de weerstand snap ik wel en dat is ook zeker toepasbaar in waar in mee bezig ben.

Reageer