Global dimming

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Global dimming

Onlangs zag ik een programma over een nieuw fenomeen; global dimming. Daar waar het broeikas effect de aarde opwarmd, zorgen condens sporen (van vliegtuigen) roetdeeltjes e.d. voor een zekere afkoeling, omdat het zonlicht weerkaatst wordt en dus voor minder opwarming zorgt.

Na 9/11 toen al het vliegverkeer boven Amerika stil lag, werd een temperatuur stijging gemeten van 1 a 2 graden.

Nu is mijn verwachting dat over 40 of 50 jaar als al het olie op is, industrie op haar kont ligt, vliegverkeer grounded en Nederland Costa del Olanda is geworden de temperatuur explosiever zal stijgen dan algemeen aangenomen wordt.

Zullen energie besparende maatregelen of alternatieve energiebronnen nog wel baten? Strijden we niet bij voorbaat al een verloren strijd?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Global dimming

Wat wil je aantonen?

Dat het broeikaseffect niet meer te stoppen is, of dat het uitblijven van global dimming niet te stoppen is. Nogal een tweedelige vraag, of niet?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: Global dimming

Wouter_Masselink schreef:Wat wil je aantonen?

Dat het broeikaseffect niet meer te stoppen is, of dat het uitblijven van global dimming niet te stoppen is.
Volgens mij is het broeikaseffect inderdaad niet meer te stoppen, wat voor maatregelen we nu ook nog verzinnen. Global dimming doet er alleen nog een schepje bovenop.

Reageer