Springen naar inhoud

Praktische toepassing differentiaalvergelijkingen

• Log in om te kunnen reageren

PieterKnapen

PieterKnapen

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2009 - 18:03

Goede avond ,

Voor het vak wiskunde , in mijn opleiding tot industrieel ingenieur , ben ik op zoek naar een praktische toepassing op differentiaalvergelijkingen met beginvoorwaarden . Deze moet ik dan op de 3 methodes oplossen ( Laplace , nulmakers , en stelsels van differentiaalvergelijkingen ) . Nu dacht ik persoonlijk aan iets rond snelheid en versnelling te doen ? Vermits dat resp 1e en 2e afgeleide zijn van de afgelegde weg en dus heb ik meteen een 2e orde differentiaalvergelijking . Als er iemand andere ideeŽn heeft , alles is welkom ...

Met vriendelijke groeten

Pieter Knapen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 november 2009 - 14:01

Nog een ander idee: een elektrisch netwerk met weerstand, spoel, condensator.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 november 2009 - 14:52

Een leeglopend vat is ook een klassieker.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 december 2009 - 09:03

Radioactief verval (hangt af van hoeveelheid overgebleven radioactieve isotopen), rate-vergelijkingen binnen bijvoorbeeld scheikunde (dat is als de reactiesnelheid afhangt van de concentratie), quantummechanica (Schrodinger's vergelijking is een mooie differentiaalvergelijking, maar waarschijnlijk te moeilijk om mee te werken als je er nog nooit van gehoord hebt). Op Wikipedia staat ook nog een twintigtal voorbeelden.

Basiliek.

Basiliek.

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2009 - 12:47

reactiesnelheid in de chemie, trillingen
Knowledge is power

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures