Google als zoekstandaard

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Google als zoekstandaard

Zojuist hebben we het zoeksysteem wat aangepast:


Wanneer je rechts boven (naast "Help") klikt op "zoeken", en je een zoekterm invult in het vakje dat dan verschijnt, zal je zoekopdracht vanaf nu standaard met Google uit worden gevoerd. Voorheen werden deze resultaten gegenereerd door de forum-software, maar meer mensen bleken een voorkeur te hebben voor zoeken via Google.


Overigens blijft het gewoon mogelijk om de zoekfunctie van het forum zelf te gebruiken:
  • Wanneer je eerst "gewoon" hebt gezocht op de hierboven beschreven manier, zie je onderaan de pagina met resultaten een link naar de pagina "Geavanceerd zoeken".
  • Als je het zoekvenstertje hebt geopend door op "Zoeken" te klikken, zie je onderaan in dat venster een link naar "meer opties". Ook daarmee kom je op de pagina "Geavanceerd zoeken".
We zijn benieuwd naar jullie reacties!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 12.262

Re: Google als zoekstandaard

Op zich werkt het volgens mij mooi.. maar 1 vraagje: ik heb het idee dat er vooral losse posts terugkomen als zoekresultaat, niet de complete thread in beeld. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor het laatste, of in ieder geval een manier om meteen weer over te schakelen naar de 'normale' weergave... is daar iets aan te doen?


ps: ik zie dat je het kunt fixen door onder opties/layout van 'uitgelijnd' naar 'standaard' te gaan - wellicht een mogelijkheid om dat vanzelf te doen?
Victory through technology

Berichten: 30

Re: Google als zoekstandaard

Klinkt wel mooi :eusa_whistle:


Ik ga een testjes uitvoeren met zoekopdracht "evolutie theorie hypothese", de bedoeling is informatie zoeken over: de ontwikkeling van evolutie als theorie en de nieuwe hypothesen rond deze theorie.


Met IP.Board zoekfunctie krijg ik 14 pagina (als er per pagina 25 links wordt weergegeven dan is het 25*13 + 5 van de 14de pagina, dus 32830 links)


Met Google 6 pagina (55 links)


Groot verschil 32830 - 55, maar Google begrijpt mij beter en is daardoor meer productief, de forumsoftware zoekt gewoon alles, zelfs "Vertel 'ns wat over jezelf!, Stel hier jezelf voor" topic haalt hem op, maar is wel geschikt om voorwaardelijk te zoeken. Google is ook sneller.


Dat is wat ik heb opgemerkt.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Google als zoekstandaard

ps: ik zie dat je het kunt fixen door onder opties/layout van 'uitgelijnd' naar 'standaard' te gaan - wellicht een mogelijkheid om dat vanzelf te doen?
In de regel zou hij al op "standaard" moeten staan. We hebben al ons best gedaan om te voorkomen dat Google "uitgelijnde" topics indexeert, maar zo af en toe blijk je daar toch op terecht te komen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 12.262

Re: Google als zoekstandaard

Misschien is het mogelijk om via javascript oid te detecteren dat iemand van de google search binnenkomt, en dan automagisch naar threadview over te schakelen? Op zich is het wel logisch dat losse posts soms beter indexeren, maar ik denk dat vrijwel iedereen thread view wil zien ivm context van posts.
Victory through technology

Reageer