Vermeende cirkelredenering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Vermeende cirkelredenering

Ook al weet ik dat het niet kan, toch heb ik het gevoel dat er in een cirkel wordt geredeneerd op pagina 67-68 (nummering van de cursus, niet van de pdf) http://homepages.vub.ac.be/~scaenepe/linea.pdf

Eerst wordt er een afbeelding geconstrueerd waarbij de voorwaarden van definitie 4.2.3 worden gebruikt, en vervolgens, in stelling 4.2.4 wordt gesteld dat het bewijs geleverd is als de bovenstaande eigenschappen geverifieerd worden. Maar aangezien uitspraak 4.2 is opgebouwd door deze voorwaarden uit te drukken, bewijst dit toch niets?

Waar zit mijn denkfout?

Bovendien begrijp ik het argument voor multilineariteit niet in 4.2.4 onder 1)

Kan iemand me daarbij helpen?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vermeende cirkelredenering

In de redenering voor 4.2.4 wordt niet nagegaan of aan alle voorwaarden voldaan is. Als een afbeelding een determinantafbeelding zou zijn, dan moet (minstens) gelden wat men daar schrijft en men bekomt een formule voor die afbeelding. Het is op dat moment nog niet nagegaan dat de afbeelding die door die formule gegeven wordt, ook aan alle eigenschappen voldoet. Dat wordt nagegaan in 4.2.4.

Wat is je probleem bij 1)?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vermeende cirkelredenering

Dat verklaart een heleboel, waarvoor dank!

Bij 1) is mijn probleem het volgende:

als elke kolom van de matrix lineair is, is de hele matrix multilineair, dat is toch de redenering die er staat?

Multilineair betekent lineair in elk van de kolommen.

Maar de volgende quote begrijp ik niet:

...elke term in (4.2) bevat juist 1 factor uit de j-de kolom, omdat s een permutatie

is. Dus is elke term lineair in de j-de kolom, en det is dus lineair in de j-de kolom,
...

En nu ik 2) herbekijk, waarom is as(1)1as(2)2 = as(2)1as(1)2 geldig?

Nogmaals bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer