Springen naar inhoud

Druk

• Log in om te kunnen reageren

aiden

aiden

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2009 - 11:01

Hello iedereen,

Ik heb hier een vraag:
Als je 2,5 meter onder water bent, zou de druk op je trommelvliezen 1,24 bar zijn, ze zouden dan eigenlijk kapot moeten scheuren, leg uit waarom dit niet gebeurt.

Het antwoord:
Op het moment dat je duikt is de druk aan de binnenkant van je oor gelijk aan 1,0 bar. Op het trommelvlies werkt dus slechts het drukverschil van 0,24 bar.

* De buitenluchtdruk is bij deze opgave 1,0 bar.

Maar kan de druk in je lichaam zich gewoon aanpassen aan de buitenluchtdruk, just like that?! Hoe komt het dat dit gebeurt:S?

Tschuss

Aiden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 november 2009 - 13:00

Het antwoord:
Op het moment dat je duikt is de druk aan de binnenkant van je oor gelijk aan 1,0 bar. Op het trommelvlies werkt dus slechts het drukverschil van 0,24 bar.

* De buitenluchtdruk is bij deze opgave 1,0 bar.

Maar kan de druk in je lichaam zich gewoon aanpassen aan de buitenluchtdruk, just like that?! Hoe komt het dat dit gebeurt:S?

Volgens dit antwoord gebeurt dat niet eens, en dát is bezijden de waarheid. Een mensenlichaam is geen onvervormbare druktank.

Wat wel mogelijk is, als je buizen van Eustachius en beetje verstopt zitten, is dat de drukvereffening binnen/buiten wat langer duurt dan gewenst. Dat kan behoorlijk pijnlijk zijn. Ik heb geen cijfermateriaal, maar ik heb wel eens in een vliegtuig gezeten waarbij de cabinedruk een beetje te plots veranderde. Dat ging maar om 0,15 bar of zo, maar dat vond ik toch behoorlijk pijnlijk. Een drukverschil van 0,24 bar over het trommelvlies lijkt me dan toch behoorlijk hoog.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures