Intensiteit van licht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

Intensiteit van licht

Voor de itensiteit van licht (EM straling) bestaat volgende formule I=EB/2u met E en B de amplitude van het elektrisch en magnetisch vled en u de permeabiliteit.

Nu, wat ik niet begrijp, is dat de intensiteit niet frequentieafhankelijk is. het is toch zo dat hoger frequente golven energetischer zijn ? is de intensiteit voor gelijke amplitudes dan ook niet hoger ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Intensiteit van licht


Berichten: 228

Re: Intensiteit van licht

Dat is inderdaad waar ik het over heb, de tijdsgemiddelde waarde van die poyntingvector is de intensiteit, en is frequentie-onafhankelijk. Ik begrijp niet hoe dat niet frequentieafhankelijk kan zijn, ik zou zeggen dat een hogere frequentie een hogere intensiteit moet geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Intensiteit van licht

Ze spreken over "de gemiddelde grootte van de vector over één periode". Die gemiddelde grootte hangt enkel af van de amplitude. Omdat je het tijdsgemiddelde over 1 periode beschouwt is de intensiteit onafhankelijk van de frequentie.

Periode en frequentie zijn aan elkaar gelinkt, maar de intensiteit is dus zo gedefinieerd dat enkel de amplitude een rol speelt.

Berichten: 228

Re: Intensiteit van licht

Xenion schreef:Ze spreken over "de gemiddelde grootte van de vector over één periode". Die gemiddelde grootte hangt enkel af van de amplitude. Omdat je het tijdsgemiddelde over 1 periode beschouwt is de intensiteit onafhankelijk van de frequentie.

Periode en frequentie zijn aan elkaar gelinkt, maar de intensiteit is dus zo gedefinieerd dat enkel de amplitude een rol speelt.
aah ja , op die manier , domme verwarring van mezelf. erg bedankt !

Reageer