Springen naar inhoud

Maximaal debiet dn700-riool vanuit oppervlaktewater

• Log in om te kunnen reageren

hellonasty

hellonasty

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2009 - 20:21

Ik wil graag het maximale debiet berekenen door een betonnen riool DN700 van 170 meter, met 1 haakse bocht.
De streng wordt gevoed vanuit een groot oppervlaktewater (hoogte blijft stabiel) en leiding wordt vanaf het begin vol gehouden door de voeding. Aan de uitlaat van de streng wordt met een pomp al het water direct weggetransporteerd.
Kortom, hoogteverschil is 70 cm. (zie bijlage)

Met uitstroomvolume berekening (waarbij dan de leidingweerstand niet wordt meegenomen) kom ik uit op:
volumestroom = 0,3848 m≤ x wortel(2x9,81x0,7) = 5100 m≥/h

Hoe ik nu de leidingweerstand hierin moet verrekenen en of ik uberhaupt vanuit de berekening mag starten weet ik echt ff niet.

HELLUP!!

Bijgevoegde afbeeldingen

• DN700.JPG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2009 - 22:06

pas bernoulli toe, en voeg er een extra 'ladingsverlies'term aan toe. Alle soorten buizen en geometrieŽn staan getabelleerd met constanten. Met die constanten kan je gemakkelijk via formuletjes het ladingsverlies van die buis in functie van het debiet berekenen. Ik weet niet of je gemakkelijk tabellen vindt op het net. en ik heb er hier geen liggen.

acronica

acronica

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 22:30

Simpel sommetje (op het eerste gezicht). De wrijvingsverliezen zijn bepalend in dit soort situaties. Door de diameter en vloeistofeigenschappen hebben we hier te maken met turbulente stroming, en kunnen dus gebruik maken van de wrijvingsformule van Darcy-Weisbach:

LaTeX

Alle parameters zijn bekend (hoogteverschil, wrijvingsfactor, lengte en diameter), op een na (snelheid). simpel op te lossen dus.

Echter, als je dit wilt gebruiker voor een serieus stukje ingieurswerk wil ik je toch waarschuwen voor de volgende punten:
  • De wrijvingsfactor λ is verraderlijk. Die kan erg verschillen per buis. (afhankelijk van de wandruwheid)
  • Je zegt dat de buis volledig gevuld blijft. Hoe weet je dit? ligt de buis zowel boven- als benedenstrooms onder water?
  • Zo ja, wist je dat je een groter debiet door de buis kan krijgen als je hem voor 95% gevuld houd, ipv 100%??
  • Je zegt dat de pomp overgedimensioneerd is, en alles direct wegpompt. Pas wel op dat de pomp niet droog komt te staan, dat kan grote schade veroorzaken.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 december 2009 - 17:18

Ik wil graag het maximale debiet berekenen door een betonnen riool ..................
.............
Aan de uitlaat van de streng wordt met een pomp al het water direct weggetransporteerd.

Dan is het dus de capaciteit en opvoerhoogte van de pomp die bepalen wat het maximale debiet is.

Veranderd door Fred F., 09 december 2009 - 17:19

Hydrogen economy is a Hype.

acronica

acronica

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2009 - 20:49

Hmmm, goed punt.

Ik ging er van uit dat de dn700 leiding uitkomt in een bak, waar de pomp in staat (wat mij logisch lijkt gezien de diameter van de leiding). Als de pomp inderdaad direct op de leiding is aangesloten is het volledig afhankelijk van de situatie benedenstrooms van de pomp en de pompspecificaties.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures