Tijdsvertraging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Tijdsvertraging

Hallo,

Ik moet voor school een taak maken rond het onderwerp speciale relativiteitstheorie.

Maar ik zit toch wel in de knoop met het feit dat als je een klok door de ruimte stuurt, deze achter zal lopen op de klok die op de aarde blijft. Kan iemand mij dit uitleggen? Want ik vind daar nergens formules van op het internet. Ik vind alleen maar de vaststelling, maar nergens de theorie.

Alvast Bedankt

Stijn

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Tijdsvertraging

Je kan hierover informatie vinden in de minicursus speciale relativiteit, waarbij les 6 het specifiek over tijdsdilatie heeft.

Een goede, meer fysische, manier om dit af te leiden is door gebruik te maken van een lichtklok. De afleiding kan je makkelijk terugvinden, bijvoorbeeld hier. Het is daarbij nog nodig (veel bronnen lijken dit punt niet te begrijpen) op te merken dat als de tijdsdilatie blijkt op te treden wanneer wordt gemeten met zo'n lichtklok, de tijdsdilatie wordt gemeten met om het even welke klok B. Immers, indien dat niet het geval was, konden we door het vergelijken van een tijdsmeting met klok B en een tijdsmeting met een lichtklok vaststellen dat we 'niet stilstaan'(dit kan je gemakkelijk zelf nagaan), wat in tegenspraak is met het eerste postulaat van de speciale relativiteitstheorie.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Tijdsvertraging

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Tijdsvertraging

Beste eendavid, in het forum 'theorieontwikkeling' loop ik in de thread 'bestaat tijd eigenlijk wel?' vast in de causaliteit. Zou jij daar je licht eens op willen laten schijnen? Dank!

Reageer