Jongeren spreken geen dialect,

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Jongeren spreken geen dialect,

Als je een jongere in Tilburg vraagt of hij nog dialect spreekt, zal hij in negen van de tien gevallen met ‘nee’ antwoorden. Om vervolgens een variant van het Nederlands te laten horen, die doorspekt is met Tilburgse woorden als zat (‘genoeg) of bekant (‘bijna’).

Jongeren spreken misschien geen dialect meer, maar het is zeker ook geen Nederlands. Hoewel het dicht tegen het Nederlands aan zit, dat wel.


Lees meer ... Kennislink
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Jongeren spreken geen dialect,

De algemene opinie is dat de dialecten binnen 20 à 30 jaar verdwenen zijn. Nu is dat natuurlijk niet voor elk dialect hetzelfde. Het Hollands en het Utrechts zullen misschien iets eerder verdwijnen; het Limburgs zal wat langer standhouden. Maar de regionale variatie blijft. En niet alleen op een onbewust niveau. Mensen zullen deze regionale kenmerken ook heel bewust in blijven zetten om te laten horen waar ze vandaan komen.'
't Is goed dat er meer algemeen Nederlands wordt gesproken, maar ik hoop toch dat het dialect niet verdwijnt...

Vandaar: een kleine bijdrage aan het West-Vlaams... :eusa_whistle:


<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Jongeren spreken geen dialect,

ik heb één toets nu ook westvlaams genoemd: de kierekierweere. :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Jongeren spreken geen dialect,

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Om het West-Vlaams wat te promoten.


Overigens denk ik (allez, ben ik zeker) dat er in West-Vlaanderen (en waarschijnlijk ook in Limburg) nog veel dialect gesproken wordt, ook bij de jongeren. En sommige doen daarvoor zeker niet onder aan hun grootouders. Om onderwijs te volgen moet je wel Nederlands kunnen, dus dat kunnen ze (meestal) ook.


En ja, Westvlaams is meer dan een regiolect :eusa_whistle: ...
Sommige verschillen tussen West-Vlaams en Standaardnederlands zijn groter dan die tussen Afrikaans en het Nederlands, maar Afrikaans wordt wel en West-Vlaams niet als een aparte taal beschouwd.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Jongeren spreken geen dialect,

Ik vind het ook een beetje raar dat woorden als 'bekant' en 'zat' niet gewoon worden opgenomen in de Nederlandse taal. Dat maakt de taal meer 'van ons allemaal' en zo is de taal ook wat kleurrijker.


Nu is Vlaams wel wat anders dan Brabants, brabants ligt erg dicht bij het Nederlands. Misschien is Vlaams wel net zo 'anders' als Fries door zijn 'noordzeegermaanse' invloeden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/West-Vlaams


Het is leuk voor geschiedenis, maar als het aan mij ligt sterven deze minderheidstalen zachtjes uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Jongeren spreken geen dialect,

Cursusje Brabants voor beginners, ook wel de cursus heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijda

hoedeedegijdahoeheddegijdagedoan

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Jongeren spreken geen dialect,

Ik vind het ook een beetje raar dat woorden als 'bekant' en 'zat' niet gewoon worden opgenomen in de Nederlandse taal. Dat maakt de taal meer 'van ons allemaal' en zo is de taal ook wat kleurrijker.
"Bekant" lijkt me een variatie op "bijkans" en dat staat zowel in het groene boekje als in de Van Dale.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Jongeren spreken geen dialect,

Ger schreef:Cursusje Brabants voor beginners, ook wel de cursus heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijda

hoedeedegijdahoeheddegijdagedoan
:eusa_whistle: Dat kan zelf een Brabander niet ernstig lezen (kennen die geen leestekens en spaties?).


Een poging:

heddegijdagezeetgehad? mind edawerklukwoar? hoedoedegijda? hoedeedegijda? hoeheddegijdagedoan?

De koppeling tussen 2de en 3de woord snap ik niet, morkbenienevanantwarepe.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Jongeren spreken geen dialect,

@Eric: Als je naar het filmpje kijkt is het wel duidelijk:
hedde gij da gezeet gehad? minde da werkluk woar? hoe doede gij da? hoe hedde gij da gedoan?
:eusa_whistle:

Reageer