Doorsneden tekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Doorsneden tekenen

Hoewel wiskunde me normaal gesproken best makkelijk af gaat, vind ik het tekenen van doorsneden toch best lastig. Daarom wil ik graag aan jullie vragen om wat algemeen advies te geven. Zo heb ik al gehoord om de snijlijn met het grondvlak te vinden, ook heb ik 'Doorzien' gevonden, maar die laat helaas niet de constructie van de doorsnede zien.

Meestal teken ik gevoelsmatig wat lijnen door en kijk of ik snijpunten kan vinden, maar dit werkt lang niet altijd. Dus wat doen jullie als jullie doorsneden moeten tekenen? Gaan jullie bepaalde stappen af? Of bestaat er misschien een manier om de punten van de doorsnede gewoon uit te rekenen? :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Doorsneden tekenen

Punten berekenen zal niet gauw voorkomen, ik heb daar geen vb van.

Je kan het beste een vb geven waar je vragen over hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Doorsneden tekenen

Punten berekenen zal niet gauw voorkomen, ik heb daar geen vb van.
Jammer, het leek me echt iets om te berekenen, met al dat gezoek naar snijpunten. :eusa_whistle:
Je kan het beste een vb geven waar je vragen over hebt.
Oké dan, om een simpel(?) voorbeeld te geven:
Doorsnede.png
Doorsnede.png (6.14 KiB) 1133 keer bekeken
Ik moet met de drie rode punten dus een doorsnede tekenen. Ik heb nog geprobeerd om met Photoshop namen te geven aan de punten, maar dat bestand kon ik niet uploaden. Dus laten we voor het gemak het bovenste rode punt, punt I noemen, het onderste punt, punt J, en het meest rechtse punt, punt K.

De enige gedachte die ik hierbij heb is dat ik misschien lijn IK moet tekenen, om dan zo een punt te vinden op BC of CD.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Doorsneden tekenen

Drie ptn zijn gegeven dus een vlak V is daardoor bepaald.

De doorsnede van dit vlak V is een gesloten figuur bepaald door de snijlijnen van V met de vlakken van de kubus(?).

Maak een hulpvlak door IK en de ribbe met K. Dit hulpvlak bevat IK. Snijdt IK met het grondvlak dit geeft L. Nu is JL gelegen in het grondvlak. Ga verder.

Je ziet, we kiezen een 'gunstig' hulpvlak. Waarom is dit gunstig?

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Doorsneden tekenen

Het is inderdaad een kubus.

Een begin heb ik al: ik trek CD door vind zo een snijpunt met de verlening van IK (het lijnstuk KL). Dan teken ik JL en vind zo punt M op de ribbe BC. Ook teken ik I' onder I en M' boven M. Ik teken I'M. Maar omdat het hier om punt I gaat en niet punt I' teken ik vervolgens de lijn IM' evenwijdig met I'M. Die lijn lijkt te kloppen.

Ik heb echter nog wel een paar problemen:

-De lijn IK gaat ook steeds in de x-richting naar beneden, maar als ik de hulplijn KL teken, houdt deze de hele tijd een x-coördinaat van 0, waardoor IL dus eigenlijk een gebogen lijn is, en dat lijkt me niet goed.

-Waarschijnlijk door het bovenstaande, heb ik nog geen goed hulpvlak kunnen vinden. Eerst dacht ik aan het hulpvlak CGII', want dit vlak bevat IK en snijdt met het grondvlak, maar aan dit vlak heb ik niet echt iets aan bij het vinden van IM'.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Doorsneden tekenen

Tempus schreef:Het is inderdaad een kubus.

Een begin heb ik al: ik trek CD door vind zo een snijpunt met de verlening van IK (het lijnstuk KL). Dan teken ik JL en vind zo punt M op de ribbe BC. Ook teken ik I' onder I en M' boven M. Ik teken I'M. Maar omdat het hier om punt I gaat en niet punt I' teken ik vervolgens de lijn IM' evenwijdig met I'M. Die lijn lijkt te kloppen.
Dit lijkt me niet goed, in het bijzonder
ik trek CD door vind zo een snijpunt met de verlening van IK (het lijnstuk KL)
Je geeft ook geen antwoord op mijn vraag.

Hoe snijdt het hulpvlak ABFE en dus ABCD? Waar zal IK het grondvlak dan snijden? Iig niet op verlengde CD.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Doorsneden tekenen

Safe schreef:Je geeft ook geen antwoord op mijn vraag.

Hoe snijdt het hulpvlak ABFE en dus ABCD? Waar zal IK het grondvlak dan snijden? Iig niet op verlengde CD.
Met AB. Als ik dan CI' doortrek vind ik het snijpunt L met de verlenging van IK. En met JL vind ik vervolgens een punt M op CD. Is dit wel goed?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Doorsneden tekenen

Dit gaat nu goed.

Alleen als antwoord op de vraag: hoe snijdt het hulpvlak vlak ABFE? had ik verwacht: volgens een evenwijdige lijn met CG door I. En zo krijg je I'. (Dit is wel essentieel. want daarom is dit hulpvlak gunstig.) Er is ook een snijpunt met AD, waarom? En dus heb je een deel van de doorsnee.

Hoe ga je nu verder? Hou daarbij rekening met evenwijdigheid van (zij-)vlakken in de kubus.

Re: Doorsneden tekenen

Als ik het goed begrepen heb, zijn we nu hier:
1.GIF
1.GIF (8.29 KiB) 1088 keer bekeken
Een plaatje is wel zo duidelijk. :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Doorsneden tekenen

Is inderdaad duidelijker, bedankt. ](*,)

En om het af te maken:

Ik teken een lijn door I, evenwijdig met JM en deze lijn snijdt FG. Dan teken ik MK en daarna teken ik FK. Vervolgens teken ik een lijn evenwijdig met FK door J heen, wat een snijpunt geeft met AE. En tenslotte, dat snijpunt verbinden met I.

Wat ons deze doorsnede geeft:

[attachment=4591:post_222...59097182.gif]

Ik heb het al nagekeken met Doorzien en deze doorsnede lijkt inderdaad te kloppen. Bedankt voor de hulp, ik snap er nu al een stuk meer van dan hiervoor. :eusa_whistle:
Bijlagen
post_22276_1259097182.gif
post_22276_1259097182.gif (9.2 KiB) 1111 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Doorsneden tekenen

Heel goed.

Om jezelf te controleren: verleng FK en BC waar snijden ze elkaar, klopt dat?

Tenslotte als I, J en K middens zijn zijn de andere snijptn met de ribben dat ook. De doorsnede is dan een regelmatige zeshoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Doorsneden tekenen

Ze snijden elkaar in de blauwe lijn. Die lijn is de grondlijn van de doorsnede dus dat klopt. En de doorsnede is zo te zien ook een regelmatige zeshoek.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Doorsneden tekenen

OK!

Als je verder nog vragen hebt over dit onderwerp kom dan met opgaven die je moeilijk vindt.

Re: Doorsneden tekenen

En de doorsnede is zo te zien ook een regelmatige zeshoek.
Onjuiste conclusie.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Doorsneden tekenen

Onjuiste conclusie.
Nu je het zegt, de lijnstukken zijn niet allemaal gelijk. Ach ja, de doorsnede is in ieder geval goed, en daar was het me om te doen.

Reageer