Vraag art

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Vraag art

Oke ik heb een vraagje, ik ben geinteresseerd in zwaartekracht en heb ik de ART opgelezen en zoveel mogelijk info gezocht. Ik snap niets van die wiskunde dus misschien daarom dat ik dit niet begrijp maar ik blijf steeds vinden dat voorwerpen ruimtetijd buigen enz, dat kan ik nog vrij goed begrijpen. Maar ik snap niet hoe het komt dat ze de ruimtetijd buigen? Ik bedoel materie en ruimte zijn voor mij twee verschillende dingen ik kan niet snappen hoe materie ruimte zou kunnenn buigen. Zou iemand me in het kort kunnen helpen aub. Bedankt

Berichten: 624

Re: Vraag art

Dat heeft te maken met het feit dat men eeuwenlang over ruimte en tijd dacht alsof het een vast toneel was wat onveranderlijk is en gegeven. In de ART maakt de ruimtetijd deel uit van je dynamica, en wordt de meetkunde ervan bepaald door de energie- en massaverdeling erin.

Probeer het equivalentieprincipe es te begrijpen; op wikipedia en dergelijke vind je er wel een goede uitleg over. Dat is de sleutel om dit hele "zwaartekracht als geometrie van ruimtetijd"-verhaal beter te begrijpen. Als je daar expliciete vragen over hebt, kun je hier zoeken, of een gerichte vraag erover stellen.

Reageer