Springen naar inhoud

Verband tussen stroomsterkte, fv en massa van magneet

• Log in om te kunnen reageren

bumbaloo

bumbaloo

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2009 - 10:31

Ik ben nu bezig met mijn huiswerk natuurkunde en dan komt er een grafiek waarin de verticale as de Fv as is en de horizontale as de I as.

Het is een liniaire grafiek en op een bepaald punt zijn de coordinaten (0,4;1,5)

Het gaat over een magneet die half in een spoel hangt en waar stroom doorheen gaat. Een unster, newtonmeter, rekt dan uit want die blijft op dezelfde plaats.
Nu is de vraag: Wat is de massa van de magneet?

Ik snap alleen niet hoe je met de coordinaten van I en Fv de massa kunt berekenen. Wie kan mij helpen (dus niet voorzeggen)
Ook vragen ze waarom de magnetische kracht recht evenredig is met de stroomsterkte. Dat is toch als de stroomsterkte bijvoorbeeld verdubbeld zal de magnetische kracht ook verdubbelen? Maar hoe komt dat.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2009 - 12:08

de uitrekking van de veer is een gevolg van de zwaartekracht en de magnetische kracht. via I zou je de magnetische kracht moeten kunnen berekenen (?), dan hou je nog de zwaartekracht, mg over. Maar je hebt waarschijnlijk nog wat meer info dan je hier zet. Als de grafiek bijvoorbeeld duidelijk de F-as snijdt, moet je het antwoord maar aflezen

bumbaloo

bumbaloo

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2009 - 12:11

maar ik snap dus niet hoe je de magnetische kracht moet uitrekenen mbv van de stroomsterkte I
als dat zo zou moeten, want ik kan nergens een formule vinden

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2009 - 12:28

maar ik snap dus niet hoe je de magnetische kracht moet uitrekenen mbv van de stroomsterkte I
als dat zo zou moeten, want ik kan nergens een formule vinden

dat kan je ook niet zomaar vinden, die kracht hangt van nog veel meer van dan de stroomsterkte, je zal informatie moeten halen uit je grafiek, kan je die hier eens plaatsen?

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2009 - 22:54

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures