Hoe wordt een supergeleider (bijv. ybco) gemaakt?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Hoe wordt een supergeleider (bijv. ybco) gemaakt?

Goedemiddag,

ik en een paar klasgenoten hebben besloten supergeleiding als onderwerp van ons profielwerkstuk te kiezen. We hebben de onderzoeksvragen verdeeld en bovenstaande vraag is één van mijn vragen. Nu hebben we in april 2009 een masterclass supergeleiding gevolgd bij de UT. Daar gingen ze uitgebreid in op het fabriceren van een supergeleider, maar deze kennis is een beetje weggezakt en op Internet kon ik niet veel soeps vinden.

Is er toevallig iemand die mij een nuttige site kan geven of een goede uitleg?

Groeten Martijn

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoe wordt een supergeleider (bijv. ybco) gemaakt?

De vraag moet uit twee delen bestaan:

1. Hoe krijg je de gewenste legering of zuiver metaal?

2. Hoe krijg je het spul voldoende koud?

Waar gaat het om?

Berichten: 7

Re: Hoe wordt een supergeleider (bijv. ybco) gemaakt?

De vraag is hoe je het materiaal maakt. Dus bijvoorbeeld YBa2Cu3O7. ik weet me nog te herinneren in de masterclass dat dit in 'laagjes' ging, maar hoe en wat precies ben ik kwijt. :eusa_whistle:

Berichten: 7

Re: Hoe wordt een supergeleider (bijv. ybco) gemaakt?

Dat zou dus bijvoorbeeld YttriumBariumKoperOxide kunnen zijn, daar heb ik ook nog wel een plaatje van.. deze bijvoorbeeld. Daarin kun je ook zien dat het in 'laagjes' wordt gemaakt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Hoe wordt een supergeleider (bijv. ybco) gemaakt?

Na een beetje googlen ben ik wel twee wetenschappelijke artikelen tegengekomen, maar ik denk niet dat je toegang hebt om die te openen (het gaat om deze en deze, de laatste komt uit Twente). Bovendien denk ik dat een wetenschappelijk artikel van te hoog niveau is om te begrijpen hoe het proces nu verloopt.

Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er niet op internet te vinden is hoe dit gemaakt wordt. Probeer het eens te googlen met Engelse zoektermen, dan moet je toch wel op een site komen die het je duidelijk kan uitleggen.

Berichten: 63

Re: Hoe wordt een supergeleider (bijv. ybco) gemaakt?

Heb je hier wat aan? klik of hier klik

Berichten: 503

Re: Hoe wordt een supergeleider (bijv. ybco) gemaakt?

De belangrijkste trefwoorden lijken mij cooperparen en meissnereffect.

De theorie daarrond heet soms BCS theorie naar Bardeen Cooper Schrieffer

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Hoe wordt een supergeleider (bijv. ybco) gemaakt?

Voor alle duidelijkheid: de gedetailleerde theoretische achtergrond (dus BCS theorie) is stof voor eerste master-fysica studenten. Dit proberen begrijpen kan niet de bedoeling zijn van een profielwerkstuk. De vraag hier is wat de technologische aspecten zijn bij het produceren van supergeleiders, en dit is natuurlijk materiaalafhankelijk. YBCO is technologisch van belang omdat het naar supergeleider-temperatuur gebracht kan worden met vloeibaar stikstof (vrij goedkoop dus). Zelfs als we preciseren naar YBCO is het moeilijk, omdat er verschillende manieren bestaan. Ik veronderstel dat je dit al las? Ddoor de paragraaf 'synthesis' op de vermelde wikipedia-paragraaf te bestuderen (en de nodige begrippen verder op te zoeken) raak je toch al wel ergens?

Berichten: 336

Re: Hoe wordt een supergeleider (bijv. ybco) gemaakt?

Waarschuwing: vertrouw niets van superconductors.org.

Ze claimen hele hoge transitie temperature te hebben gevonden, maar deze worden nooit in een respectabel tijdschrift gepubliceerd.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 7

Re: Hoe wordt een supergeleider (bijv. ybco) gemaakt?

Hallo, bedankt voor de links. :eusa_whistle: Wegens drukte met school heb ik wat weinig geantwoord. Goed, we hebben nu de cijfers binnen, met 3 man hebben we 'm gedaan. Eén vent is zo verschrikkelijk slim, die snapte die hele BCS theorie al, heeft dat helemaal toegelicht in zijn deel van het verslag, hij kreeg dan ook een 9,5 op zijn deel. Ik en een maat zijn er met een 8 vanaf gekomen, waar we natuurlijk ook helemaal tevreden mee zijn.

Reageer