DOS & USB

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 36

DOS & USB

Hallo,

Ik heb nu een computer met Windows XP en een paralelle printer.

Hiermee kan ik in Windows- en in Dos-toepassingen afprinten via de paralelle poort.

Ik vervang mijn paralelle printer door een USB-printer.

Ik kan nu niet meer in mijn Dos-toepassingen afprinten.

Hoe zou ik dat wel kunnen doen?

Beste dank

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: DOS & USB

Voor zover ik weet kent DOS geen usb aansluitingen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: DOS & USB

Theoretisch gezien zou DOS wel USB moeten aankunnnen maar omdat er nooit drivers zijn gemaakt voor USB die met DOS compatibel zijn, kan je het in principe wel vergeten. Maar je kan je USB-poort natuurlijk nog altijd sturen met assembly programma's als je het poortnummer kent.

Berichten: 36

Re: DOS & USB

Ik stel deze vraag omdat ik in de jaren 1985 tot 1990 in DOS, voor mezelf, belangrijke programma's heb geschreven, dewelke ik, gezien de benodigde programmeringstijd, onmogelijk kan omzetten.

Ik ben echter niet voldoende getalenteerd om assembly programma's te schrijven, indien ik dan al achter het poortnummer zou weten te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: DOS & USB

Share je usb printer (als je een NL versie van windows hebt: "delen"), en dan in dos eenmalig dit intiepen:

net use LPT1: 127.0.0.1naamvanprinter /persistent:yes

Waarbij "naamvanprinter" de naam is waaronder je de printer geshared hebt.

In dos kun je nu de printer gebruiken alsof deze op LPT1 is aangesloten. Als het niet werkt, moet je misschien eerst je eigen printer nog een keer toevoegen als netwerkprinter. Dus hij staat al normaal geïnstalleerd, en vervolgens voeg je nog een keer je eigen gesharede printer als netwerkprinter toe (en niet die als default printer nemen).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 36

Re: DOS & USB

Zeer intressant Rogier, maar hoe los ik dan volgend probleem op:

mijn DOS-programma's zijn geprogrammeerd bevattende de intrukties voor het printen van bepaalde karaktersets (Bv IBM-karakterset, Bv HP-karakterset), als dit karakterset niet in de printer aanwezig is door het feit dat het eigenlijk een Windows-printer is?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: DOS & USB

Kun je dos programma's nog aanpassen? In dat geval zou ik even een optie inbouwen dat je ook naar een bestand kunt "printen", dus dat je hetgeen je print naar een bestand c:geprint.txt wegschrijft i.p.v. naar LPT1. Dan kun je vervolgens dat tekstbestand wel op de één of andere manier converteren in windows en alsnog printen. Daar los je overigens ook het eerste probleem (van het uberhaupt kunnen printen) mee op :shock:

En anders moet je even kijken welke tekens je gebruikt. Als het alleen om dingen als é ë ï enzo gaat kun je misschien een soort vertaaltabel inbouwen. Je windows printer zal waarschijnlijk gewoon cp1252 ansi accepteren. Gangbare karakters tekens zijn daar zonder meer naartoe te converteren. Als je van die oude dos-karakters gebruikt om lijnen en randen te maken (dit soort dingen: Afbeelding) dan zal het lastiger worden. Ten eerste omdat je dan tekensgebruikt die niet in normale karaktersets zitten, en ten tweede omdat je dan waarschijnlijk ook uitgaat van een vaste opmaak, terwijl printers gewoonlijk in proportionele fonts printen (dus dat een i minder breed is dan een W).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 36

Re: DOS & USB

Rogier, 2 bruikbare opties lijkt mij, doch in mijn geval moeilijk uitvoerbaar. Het gaat bovendien niet enkel om de tekens in de karaktersets doch ook om de stuurcodes begrepen in de karaktersets (Bv vetdruk aan, Bv onderlijnd aan).

Na wat grasduinen op internet kom ik het programma DOSPRN x.xx tegen op http://www.dosprn.com.

Heeft iemand ervaring met dit programma DOSPRN x.xx?

Als dit werkt lijkt mijn probleem opgelost.

[/url]

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: DOS & USB

Ah ja, als je ook met stuurcodes werkt gaat het op die manier wel erg lastig worden ja.

DOSPRN ken ik niet.

Mocht het trouwens toch een optie zijn om te printen content naar een textfile te schrijven, dan zou je hem ook naar een html i.p.v. een txt kunnen schrijven en dan dingen als vet en onderstreept wegschrijven als <b> en <u> codes. Die html kun je dan in windows direct printen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 1

Re: DOS & USB

Ik heb eens even gekeken naar dat DOSPRN, omdat ik zelf ook naar zoiets zocht en het is een super handig programma. Het werkt namelijk ook met USB-printers.

Instructies:

-download het bestand en installeer het

-rechtermuis in taakbalk op het icoontje en klik op open

-selecteer de gewenste printer

-selecteer gewenste karakterset bij Sequences (of maak eventueel je eigen aan)

Het programmaatje onderschept nu printopdrachten vanuit je DOS-programma's en stuurt ze op de juiste manier naar de printer.

Reageer