Springen naar inhoud

Zouten maken?

• Log in om te kunnen reageren

bardinio

bardinio

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2009 - 17:41

Goeie,

Met scheikunde hebben we het nu over zouten. Ik heb een paar vragen:

Weet iemand misschien hoe je zouten kunt maken?
Een voorbeeldje: je wilt bariumsulfaat maken. In mijn boek staat dat je dan een soort tabel moet maken maar dat snap ik niet helemaal.

En ik snap ook niet wanneer een stof nou neerslaat. Ik begrijp dat een slecht oplosbare stof naar de bodem zakt maar toch vind ik het maar een beetje een vaag verhaal.

Weet iemand mischien in stappen hoe je zo iets moet aanpakken?

Veranderd door bardinio, 24 november 2009 - 17:42

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bsfa

bsfa

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2009 - 18:05

Met neerslaan wordt niet "uitzakken" bedoeld (al gebeurt dat eigenlijk altijd wel omdat de dichtheid van het neergeslagen zout groter is dan die van water) maar het feit dat er zoveel van de ionen in het water zit, dat er niet meer bijpassen.

De vorming van een zout is een kwestie van evenwicht tussen in oplossing gaan en vaste stof ('t zout) vormen.

Stel je hebt 1 Calcium-ion en 1 Sulfaat-ion in een liter water zitten. Als die twee elkaar ooit tegen komen dan vinden ze het vast prettig bij elkaar (die twee negatieve ladingen van sulfaat trekken de twee positieve van calcium sterk aan), maar als ze elkaar even loslaten, dan verdwalen ze weer in de liter water.

Als er nou veel calcium-ionen en sulfaat-ionen in water zitten, dan komen die elkaar tegen en vormen ze geen paar van 1 Ca en 1 SO4, maar grotere clusters van beide ionen. Zou je er nog meer ionen bij doen, dan passen die niet meer in het water, maar gaan ze op de clusters zitten: Je ziet in het water een troebeling (het neerslag) verschijnen. Als de clusters groot (en zwaar) genoeg zijn, zakken ze naar de bodem.

Wat er met de tabel bedoeld wordt weet ik niet. Misschien dat er verwezen wordt naar een tabel met verschillende zouten. Sommige stoffen kunnen het uistekend vinden in water. Zo vinden natrium-ionen het erg fijn in water, en je moet ongelofelijk veel natriumsulfaat in water hebben voordat dat neer wil slaan/uit wil kristalliseren.

Bert

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures