Hoeveel geld is de totale economie waard?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Hoeveel geld is de totale economie waard?

Stel, ik wil heeeel de aarde overkopen. Hoeveel geld zou ik daarvoor moeten neertellen? Ik bedoel dus alle bedrijven, gebouwen, grond enz...

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Hoeveel geld is de totale economie waard?

Dat is een wel heel moeilijke vraag. Ik denk dat je een heel onderzoeksteam daar jaren mee bezig kunt houden :shock:

De waarde van alle bedrijven, gebouwen en terreinen (incl. wateren) van de overheid en particulieren, allerlei rechten... En dan vergeet ik zeker nog heel wat.

Het enige wat enigszins doenbaar is, is de waarde van de beursgenoteerde bedrijven bepalen. Deze waarde zal het grootste deel uitmaken van de totale waarde van alle bedrijven.

Om de prijs van een bedrijf te bepalen, zijn er verschillende mogelijkheden:

1. In theorie: intrinsieke waarde = waarde bezittingen - waarde schulden = Eigen Vermogen. De aandelenkoers vermenigvuldigd met het aantal aandelen is hier een benadering van.

2. In praktijk is er vaak een correctie voor de verwachte nettowinsten en de goodwill (= waarde van de klanten, reputatie...). Het is moeilijk om dit exact te meten, onderhandeling speelt hierbij een grote rol. Zo'n onderhandelingen slepen vaak maanden aan, het zou dus een tijdje kunnen duren eer je klaar bent met alle bedrijven te kopen ;)

3. Bij grote bedrijven kan er ook een extra som betaald worden een tijdje na de verkoop, als de bedrijfswaarde sterk gestegen zou zijn.

Om een benadering van de totale prijs van alle beursgenoteerde bedrijven te vinden, kun je dus de beurskapitalisaties (= totale waarde van alle aandelen samen die op een bepaalde beurs verhandeld worden) van alle beurzen optellen.

Opmerking:

Men meet de waarde van de economie in een land vaak via het BBP (Bruto Binnenlands Product). Dit is de som van de marktwaardes van alle finale goederen en diensten die geproduceerd worden in een land, meestal in 1 jaar. Dit is vooral handig als vergelijkingspunt met andere landen (eventueel BBP/capita) en om de groei van de economie te bepalen.

Re: Hoeveel geld is de totale economie waard?

Dat zou je nooit lukken aangezien het overgrote deel van de landen geen staatsgrond verkoopt. Bovendien is er niet genoeg geld in de omloop, en indien je geld zou bijdrukken, zou de waarde verminderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Hoeveel geld is de totale economie waard?

Ik denk dat hij zich eerder afvraagt wat de totale aarde waard is... Natuurlijk gaat het grootste deel van de eigenaars niet willen verkopen. En zomaar geld bijdrukken kan je zowieso al niet, dat werkt iets anders...

Reageer