Springen naar inhoud

F=m.a in speciale relativiteit

• Log in om te kunnen reageren

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 24 november 2009 - 19:03

Men laat een kracht F werken op een relativistisch deeltje (rustmassa m0 en snelheid v). Zoek een uitdrukking voor de 2de wet van Newton als F in dezelfde zin en richting werkt als de snelheid.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_three14s_*

• Gast

Geplaatst op 24 november 2009 - 22:20

Uit de boekskes:

LaTeX = uitwerken LaTeX
of
LaTeX = uitwerken LaTeX

Aldus wordt het klassieke LaTeX , het meer modernere LaTeX .

Misschien is het nuttig om aan te geven wat precies je probleem is of waarover je wenst te discussieren. In deze vorm lijkt jouw vraag rechtstreeks uit een examen of huistaak te komen.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 november 2009 - 09:19

Uit de boekskes:

LaTeX

= uitwerken LaTeX
of
LaTeX = uitwerken LaTeX

Aldus wordt het klassieke LaTeX , het meer modernere LaTeX .

Misschien is het nuttig om aan te geven wat precies je probleem is of waarover je wenst te discussieren. In deze vorm lijkt jouw vraag rechtstreeks uit een examen of huistaak te komen.

Jouw eerste vertrekpunt begrijp ik niet normaal is het toch zo dat F=dp/dt .
Dus F=d( :eusa_whistle: m0v)/dt=LaTeX

Soms los ik een oefening op om mijn geest aan de gang te houden, ik weet natuurlijk nooit zeker als ik juist ben.

Gisteren zat ik zo te denken dat niemand de juiste waarde van c kent(afgezien van de fout bij de waarneming). Waarom niet?

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 november 2009 - 16:35

kotje schreef:

zat ik zo te denken dat niemand de juiste waarde van c kent(afgezien van de fout bij de waarneming). Waarom niet?

Het 2de postulaat van Einstein zegt: Iedere waarnemer in een inertieel stelsel meet voor c dezelfde waarde.
Maar mijn vraag is nu: Bestaan er in de realiteit inertiŽle stelsels? De lokale stelsels in vrije val uit de AR daargelaten waarin het onmogelijk is te meten en waarin misschien nog andere krachten werken.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 27 november 2009 - 18:17

Het 2de postulaat van Einstein zegt: Iedere waarnemer in een inertieel stelsel meet voor c dezelfde waarde.
Maar mijn vraag is nu: Bestaan er in de realiteit inertiŽle stelsels? De lokale stelsels in vrije val uit de AR daargelaten waarin het onmogelijk is te meten en waarin misschien nog andere krachten werken.

Het lijkt mij dat die lokale stelsel in vrije val wel de oplossing leveren. Je zou de beweging van licht immers voor de lokale stelsels in vrije val die het onderweg passeert kunnen uitrekenen, en daaruit de beweging in andere stelsels kunnen afleiden. Of zie ik dat verkeerd?

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 november 2009 - 17:00

Veronderstelt de speciale relativiteitstheorie geen eenparig rechtlijnige beweging??

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 28 november 2009 - 17:25

Veronderstelt de speciale relativiteitstheorie geen eenparig rechtlijnige beweging??

Ten opzichte van wat?

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 november 2009 - 17:47

Ten opzichte van wat?

In een inertiaal stelsel (zie hier) kan men slechts alleen de snelheid van het licht meten. Daar ze voor mij niet bestaan (uitgenomen misschien de infinitesimale lokale in de A.R.) kan men de lichtsnelheid niet juist meten.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 28 november 2009 - 18:26

In een inertiaal stelsel (zie hier) kan men slechts alleen de snelheid van het licht meten. Daar ze voor mij niet bestaan (uitgenomen misschien de infinitesimale lokale in de A.R.) kan men de lichtsnelheid niet juist meten.

Hier keren we terug naar een eerdere kwestie: de onmogelijkheid willekeurig welke natuurkundige theorie met absolute precisie te verifiŽren. Dat is wel waar, maar je hebt er niets aan. Als je het "bezwaar" serieus neemt zou je alle natuurkunde op de vuilnishoop moeten gooien. Het gaat niet aan alleen bij theorieŽn die je niet aan staan met deze problemen op de proppen te komen, en wanneer een theorie je bevalt een oogje toe te knijpen. In de praktijk kunnen we heel goed uit de voeten met theorieŽn die slechts bij benadering te toetsen zijn.

In een laboratorium in vrije val kunnen ook best experimenten en metingen gedaan worden. En wanneer het gravitatieveld waarin het laboratorium valt lokaal nauwelijks varieert, kan je het met dit laboratorium verbonden referentiestelsel bij benadering als een inertiaalstelsel beschouwen.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2009 - 19:05

Ik begrijp het probleem niet goed: je geeft zelf al aan dat de lichtsnelheid wel degelijk kan gemeten worden, indien dit lokaal gebeurt. Bedenkend dat de lichtsnelheid als maatstaf geldt voor de meter, ontgaat mij de concrete betekenis van de laatste opmerkingen. Het is immers een praktische opmerking: dat we de lokale lichtsnelheid enkel als een limiet berekenen, niet in de theoretische raakruimte zelf.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 november 2009 - 22:09

Sedert de absolute ruimte van Newton door Einstein weggeredeneerd is heeft hij ook het inertiaalstelsel buitengesmeten. Zijn er lokale in vrije val, die niet roteren? Dus is Einstein's 2de postulaat een zuivere abstractie. Alle moeten met dezelfde hoeksnelheid roteren om dezelfde snelheid voor het licht te vinden ?

Veranderd door kotje, 29 november 2009 - 22:11

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 november 2009 - 10:00

Nee, ze moeten in vrije val zijn om locaal de correcte snelheid te meten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures