Hoe kom ik achter het stemgedrag van mijn voorouders?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

Hoe kom ik achter het stemgedrag van mijn voorouders?

Hoi allemaal,

Korte tijd geleden had ik het met mijn oma over het liberalisme. Zij wist mij te vertellen dat haar grootouders, en zelfs daar de ouders weer van (we duiken de 19e eeuw in!) al liberaal stemden.

Nu wil ik daar het fijne natuurlijk van weten, aangezien dat behoorlijk ver de geschiedenis in gaat, interessant!

Wat ik me afvraag: zijn er naast het wroeten in familiedocumenten en het verder uithoren van mijn grootmoeder, nog mogelijkheden om in bepaalde archieven te duiken? Ik kan me voorstellen (aangezien stemmen toen nog vrij bijzonder was, en het vrij lang geleden is), dat er misschien in een of ander (staats)archief gegevens toegankelijk zijn?

Ik ben benieuwd! Wil graag weten wat er werkelijk gestemd werd door mijn voorouders, de informatie over die partijen e.d. zoek ik daar dan wel weer bij :eusa_whistle: .

Alvast bedankt,

Michiel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Hoe kom ik achter het stemgedrag van mijn voorouders?

Ik ben benieuwd! Wil graag weten wat er werkelijk gestemd werd door mijn voorouders, de informatie over die partijen e.d. zoek ik daar dan wel weer bij :eusa_whistle: .
Ik denk dat stemmen voor partijen STEEDS (behalve misschien in niet-democratische of dictatoriale systemen) anoniem geweest is.

Ik vermoed dat jij nog nooit gestemd hebt.

Jij kan zelfs je eigen stem niet terugvinden in gelijk welk dossier of archief. Die verdwijnt gewoon in de massa en wordt verwerkt volgens bepaalde rekenmethodes en verdeelsleutels (verschilt of kan verschillen per land).

DUS: stemmen doe je naamloos. In zover er al een naam bij te pas komt is dit gerelateerd aan een check in functie van aanwezigheid voor stemplicht of geen 5 x stemmen enz. (methode ook afhankelijk van het land) maar niet de stem zelf.
Eric

Berichten: 31

Re: Hoe kom ik achter het stemgedrag van mijn voorouders?

E.Desart schreef:Ik denk dat stemmen voor partijen STEEDS (behalve misschien in niet-democratische of dictatoriale systemen) anoniem geweest is.

Ik vermoed dat jij nog nooit gestemd hebt.

Jij kan zelfs je eigen stem niet terugvinden in gelijk welk dossier of archief. Die verdwijnt gewoon in de massa en wordt verwerkt volgens bepaalde rekenmethodes en verdeelsleutels (verschilt of kan verschillen per land).

DUS: stemmen doe je naamloos. In zover er al een naam bij te pas komt is dit gerelateerd aan een check in functie van aanwezigheid voor stemplicht of geen 5 x stemmen enz. (methode ook afhankelijk van het land) maar niet de stem zelf.
Het klopt dat ik nog nooit gestemd heb :eusa_whistle: .

Er is dus altijd al volledig anoniem gestemd? Ik kan me voorstellen dat vroeger (toen het nog niet vanzelfsprekend was dat je mocht stemmen, denk aan vrouwen en armen), meer werd geregistreerd (bijvoorbeeld ter controle van de geldigheid).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Hoe kom ik achter het stemgedrag van mijn voorouders?

Met het registreren van stemmers als personen hoef je nog steeds niet af te wijken van de naamloosheid van de stem op zich zelf.

In België hebben wij stemplicht. Men controleert dus of je je meldt op het stemkantoor. Tegelijk kan dit ook een check zijn om te weten of je wel of niet stemgerechtigd bent, geen 20 stemmen wil uitbrengen op persoon of partij x (door meermaals te gaan, of je te melden op diverse kantoren), enz.

Maar er is geen enkele manier waarop men kan of mag zien (naamsgekoppeld) of je 'wel of niet' geldig of blanco stemt.

Dus in jouw situatie heb je 0% kans dat je de gegevens vindt die je zoekt (ook niet over vroeger in relatie met je voorouders in zover er reeds sprake van een normale democratie).
Eric

Berichten: 1.168

Re: Hoe kom ik achter het stemgedrag van mijn voorouders?

Wellicht zou je in plaatsen waar je familie woonde via een gemeentearchief kunnen nagaan of er zich personen onder gemeenteraadsleden bevonden of wethouders, die tot dezelfde familie behoorden als jij, gekozenen dus. Dat geldt dan ook voor de provincie en waterschappen en uiteraard de Tweede Kamer, voor het geval dat niet al uit familiedocumenten zou blijken.

Berichten: 31

Re: Hoe kom ik achter het stemgedrag van mijn voorouders?

Wellicht zou je in plaatsen waar je familie woonde via een gemeentearchief kunnen nagaan of er zich personen onder gemeenteraadsleden bevonden of wethouders, die tot dezelfde familie behoorden als jij, gekozenen dus. Dat geldt dan ook voor de provincie en waterschappen en uiteraard de Tweede Kamer, voor het geval dat niet al uit familiedocumenten zou blijken.
Slim! Ik zal daar eens over nadenken.

Ben benieuwd of anderen nog tips hebben. De discussie over opkomst- dan wel stemplicht hoort wellicht ergens anders thuis ;-).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hoe kom ik achter het stemgedrag van mijn voorouders?

Discussie over de termen "stemplicht" en "opkomstplicht" afgesplitst naar: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=119356

Reageer