Springen naar inhoud

Elektrochemische cel

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2009 - 23:39

Hallo, ik heb geprobeerd om de algemene werking van een elektrochemische cel in een tabelletje te gieten, maar ik ben niet zeker of ik de nuances juist heb, vandaar mijn post:

(bijlage)

Klopt dit?
Alvast bedankt!

Bijgevoegde Bestanden

• Bijlage  Doc2.pdf   55,1K   100 maal gedownload
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2009 - 23:23

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2009 - 00:58

Het schema lijkt me te kloppen (op die electrodes na dan); even verduidelijken.

De electrodes 'onttrekken' niet echt electronen. de electrode in kwestie heeft geen extra affiniteit voor die electronen. Het is de oxidator (de stof die gereduceerd wordt, dus gaat zakken van oxidatiegetal, dus electronen opneemt) die de electronen gaat onttrekken.
De electroden dienen gewoon om een gesloten electrisch systeem te bereiken.

Als jij de auto neemt om naar je school te gaan, is het niet de auto die graag heeft dat jij er bent. Je leerkracht wilt dit. Jij gebruikt gewoon de auto om bij die leerkracht te geraken.
Hetzelfde met die electronen. ze 'gebruiken' de electrode gewoon om naar de oxidatoren te geraken.

Veranderd door ToonB, 28 november 2009 - 00:59

"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 november 2009 - 09:41

Bedankt!

Maar de oxidaties en reducties zouden toch niet plaatsvinden zonder de elektroden? Zij zijn toch betrokken in de reactie, omdat zij telkens voor het tweede element uit het redoxkoppel zorgen?

vb.

Cu2+/Cu.

Het koper is toch essentieel, en dat wordt toch voorzien door de elektrode?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2009 - 10:09

Dat is niet algemeen zo. In het geval wat jij beschrijft is het koper is essentieel omdat het tevens de reductor is. Maar het is niet zo dat de elektrode elektronen aan de oplossing onttrekt. Het transporteert slechts de elektronen die worden onttrokken aan de koperatomen. De ontstane koperionen worden hierbij afgegeven aan de oplossing. Er is dus een transport van positieve lading van de elektrode naar de oplossing.

In andere gevallen vind de redoxreactie plaats tussen deeltjes die in oplossing zijn. Daar wordt inderdaad aan de elektrode een elektron overgedragen door de reductor. De elektrode doet daar niet mee aan de reactie, maar transporteert slechts de elektronen. In deze gevallen is er een transport van negatieve lading van de oplossing naar de elektrode.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 november 2009 - 10:13

In orde, bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures