Grootte foton energie

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Grootte foton energie

Ik ben bezig met een profielwerkstuk over stoffen en hun kleur, maar ik heb een brandende vraag!

De energie van een foton is 6.62607 E -34 J/s. Waarom is de energie van een foton precies zo groot, kan het niet iets groter of iets kleiner zijn? en zo niet, waarom is het dan precies dat getal?

Berichten: 199

Re: Grootte foton energie

De energie van een foton is 6.62607 E -34 J/s. Waarom is de energie van een foton precies zo groot, kan het niet iets groter of iets kleiner zijn? en zo niet, waarom is het dan precies dat getal?
Hoe kom je aan die waarde voor de energie van een foton? In mijn BINAS staat wel een constante die gelijk is aan 6.62607 x 10-34 Js (en dus niet J/s !) maar daar staat niet bij dat het de energie van een foton is...

Je hebt dus nog wat uitzoekwerk te doen.
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 111

Re: Grootte foton energie

de grootte van een foton hangt af van de frequentie maal een constante. Deze constante is de constante van planck.

In formule vorm:
\(E=hf\)
E = energie in J ( Joule )

h = constante van planck, dit is ongeveer 6,626069 * 10^-34 Js

f= frequentie in Hz

De energie van een foton is dus rechtevenredig met de frequentie. Het licht dus aan de frequentie hoeveel energie een foton heeft.

Wat jij hebt is dus alleen de constante van planck. De eenheid van energie is in joule, dit valt uit de formule af te leiden. J*s*s^-1 = J

Reageer