Magneet laten vallen door een koperen buis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 11

Magneet laten vallen door een koperen buis

hoi

ik moet een magneet door een kopere buis laten vallen, maar ik moet dan ook de versnelling van die magneet nauwkeurig berekenen en ik heb geen idee hoe je dat moet doen. Ik dacht eerst met een stopwatch maar dat is niet nauwkeurig genoeg

groetjes tom

dus mijn vraag is nu: weet iemand een betere manier om dat te berekenen?

Berichten: 114

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

Is het gebruik van een videocamera en een videobewerkingsprogramma zoals iMovie wat? Dat sluit in ieder geval de fout van je eigen reactie-tijd uit.

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

Het vervelende is dat een koperen buis ondoorzichtig is, dus in het beste geval kun je alleen een gemiddelde snelheid uitrekenen. Om de versnelling te meten zou je kunnen overwegen om gebruik te maken van een tijdtikkerstrook en aan de hand van die data de versnelling te berekenen. De invloed van de tijdtikkerstrook op de valsnelheid van de magneet moet je dan verwaarlozen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

Als een magneet door een koperen buis valt, dan zullen er in het koper wervelstromen ontstaan die de magneet afremmen. De remkracht is evenredig met de valsnelheid. Dus op een bepaald moment zal er een evenwicht ontstaan tussen de zwaartekracht en de remkracht. De magneet zal dan een eenparige snelheid aannemen.

Berichten: 12.262

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

Om het te meten kun je wel gebruik maken van lichtsluisjes. Eventueel ook nog eentje halverwege de buis, kwestie van een klein gaatje boren.

Als het een beetje een potige magneet en een dikke buis is zul je de 'eindsnelheid' wel halen met een lengte van een meter of iets in die orde-grootte.
Victory through technology

Berichten: 11

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

hey

bedankt voor de reacties :eusa_whistle:

Ik denk dat ik het wel met een tijdtikkerstrook maar dan moet ik dat even vragen aan mijn docent.

Kan je er eigenlijk wel gaatjes in maken, want dan gaat toch die wervelstromen niet door en valt je magneet sneller.

een tijdtikkerstrook moet je vast maken aan de magneet, maar op een filmpje heb ik gezien dat de magneet ook rond draaide, zorgt het touwtje er dan niet voor dat dit niet kan en hierdoor dat de proef niet klopt?

groetjes tom

Berichten: 11

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

hey

ik heb vandaag niet de kans gezien om met die leraar te praten.

maar weet iemand of je ook 2 sensors kan gebruiken 1 die st stopwatch aanzet als de magneet er langs gaat en een die de stopwatch weer uitzet?

Ook hoor ik het vraag of iemand weet of de wervelstromen niet stoppen als je er een gaatje inboort want dan heb je toch geen buis meer?

groetjes tom

hey

ik heb vandaag niet de kans gezien om met die leraar te praten.

maar weet iemand of je ook 2 sensors kan gebruiken 1 die de stopwatch aanzet als de magneet er langs gaat en een die de stopwatch weer uitzet?

Ook hoor ik het vraag of iemand weet of de wervelstromen niet stoppen als je er een gaatje inboort want dan heb je toch geen buis meer?

groetjes tom

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

Dat zal misschien werken, maar het probleem is dat je dan een gemiddelde snelheid berekent. Je hebt namelijk dan een start- en eindtijd (=valtijd) en een afstand (tussen de twee sensoren). Daarmee kun je gewoonweg geen versnelling meten.

Vergelijk het met het feit dat je met de trein in 4 uur (of dit echt zo lang duurt weet ik niet) van Amsterdam naar Brussel rijdt. Je zal optrekken en afremmen gedurende reis, maar omdat je alleen de afstand weet en de tijd die je er over hebt gedaan, kun je niks zeggen over hoe snel een trein optrekt of afremt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 11

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

maar je kan toch als ik het goed heb de formule x 0.5 At kwadraat

je kan die dan omrekenen en dan heb je toch een a? of is dit bij een ander soort versnelling?

groetjes tom en bedankt voor je reactie

Berichten: 114

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

Wat voor verschijnsel ontstaat er bij (wervel)stromen? Denk eens aan hoe stromen in een elektromotor worden gebruikt. En wat voor effect heeft dat verschijnsel op de magneet.

Hoe hangt het verschijnsel af van de snelheid van de magneet? Of te wel, geldt die formule van 0,5 a t2 wel?

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

Is het een idee om meerdere buizen te gebruiken, ieder met een eigen lengte?

Dus bijvoorbeeld 50 cm, 100 cm en 150 cm.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Berichten: 11

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

hey

bedankt voor de reacties.

k heb jier een filmpje van een magneet door een buis dan kan je zien wat er gebeurt

http://zifp.nl/wetenschap/anti-zwaartekrachtbuis/

mijn vraag is ook wat heb ik er aan als ik buizen neem met verschilende grotes kan ik dan nauwkeuriger de versnelling berekenen?

Berichten: 114

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

(Het zelfstandig naamwoord is "grootte").

Erg leuk filmpje, en het effect is ook veel groter dan ik dacht. Maar het betekent wel dat de versnelling alleen in het begin optreedt.

Je maakte je zorgen over het effect van gaatjes op de wervelstromen. Dat kun je onderzoeken door de valproef een aantal keren te herhalen en telkens een extra gaatje te boren. Als dat geen effect heeft, hebben de gaatjes dus geen effect. Die gaatjes maken het je echter wel mogelijk om de val te volgen.

Een andere optie is om een lichte, lange draad met een merkpunt aan de magneet vast te maken. Die draad kun je bijvoorbeeld over een katrol leiden en naast een schaalverdeling hangen. En dan dus de videocamera gebruiken.

Bert

Berichten: 11

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

hey

bedankt voor je antwoord ik denk dat ik dat gewoon ga proberen :eusa_whistle:

Berichten: 11

Re: Magneet laten vallen door een koperen buis

hey

ik ben nu mijn verslag aan het schrijven. Ik weet dat er inductiestromen ontstaan als de magneet valt maar hoe komt dit? :eusa_whistle:

Reageer