Springen naar inhoud

Rom is wereldnieuws

• Log in om te kunnen reageren

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 november 2009 - 14:45

De afgelopen dagen heeft bijna elk nieuwsblad geschreven over Rom, maar er zijn ook skeptici.

Van Nieuwsblad.be
Rom is wereldnieuwsRIEMST - Het zijn drukke dagen voor Rom Houben, moeder Josephina Nicolaes en dokter Steven Laureys. Niet alleen de binnenlandse televisiezenders, ook de internationale pers stond in Zolder en in Luik te dringen op de stoep. Rom Houben legde zelfs in het Engels een interview af met een journalist van de Britse commerciŽle zender ITV.

Ook de internationale kranten besteedden ruimschoots aandacht aan de 'Belgische comaman' die gevangen zat in zijn eigen lichaam. Volgens Google News werden er over Rom Houben op een dag ruim 1.500 nieuwsberichten geschreven. Niet alleen Amerikaanse en Britse kranten als de New York Times en The Sun, ook in de rest van Europa en zelfs in Zuid-Korea en Japan waren er berichten over de comapatient.

Lees verder: http://www.nieuwsbla...cleid=GM92IQJEU

Skeptici van Wired.com:
born Coma Manís Words May Be Bogus

The statements of a Belgian man believed to be in a coma for 23 years, but recently discovered to be conscious, are poignant, but experts say they may not be his words at all.

Rom Houbenís account of his ordeal, repeated in scores of news stories since appearing Saturday in Der Spiegel, appears to be delivered with assistance from an aide who helps guide his finger to letters on a flat computer keyboard. Called ďfacilitated communication,Ē that technique has been widely discredited, and is not considered scientifically valid.

ďIf facilitated communication is part of this, and it appears to be, then I donít trust it,Ē said Arthur Caplan, director of the University of Pennsylvaniaís Center for Bioethics. ďIím not saying the whole thing is a hoax, but somebody ought to be checking this in greater detail. Any time facilitated communication of any sort is involved, red flags fly.Ē

Lees verder: http://www.wired.com...t=Google Reader

Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 november 2009 - 18:39

Oh kom zeg, bekijk die video... die dame typt er lustig op los, zoveel is duidelijk, maar wat de man in de rolstoel daarmee te maken heeft?
Victory through technology

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2009 - 18:50

Dat was mij ook al opgevallen, toen ik de video voor het eerst zag, die dame doet meer dan helpen met typen, ze typt zelf. Bovendien zou je verwachtten dat iemand na zo'n coma toestand niet onmiddellijk in staat is om al zo snel te typen. Verder wil ik opmerken dat indien deze persoon inderdaad 23 jaar in coma lag, het toch wel vreemd is dat hij in staat was om z'n vinger te gebruiken, en het medische personeel daar niet attent op kon maken. (Ik kan best geloven dat dat niet altijd lukt, maar 23 jaar is me toch wat teveel). Er moet toch iemand geweest zijn.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2009 - 21:25

Dit op 1:33 is next to impossible met de ogen dicht, laat staan na 23 jaar coma...
Probeer zelf maar. Sluit je ogen en typ met 1 vinger een tekst in zoals Ron dat daar doet.

mokmily jtu ,kfh... (=mij lukt het niet)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 november 2009 - 22:35

Dat was mij ook al opgevallen, toen ik de video voor het eerst zag, die dame doet meer dan helpen met typen, ze typt zelf. Bovendien zou je verwachtten dat iemand na zo'n coma toestand niet onmiddellijk in staat is om al zo snel te typen. Verder wil ik opmerken dat indien deze persoon inderdaad 23 jaar in coma lag, het toch wel vreemd is dat hij in staat was om z'n vinger te gebruiken, en het medische personeel daar niet attent op kon maken. (Ik kan best geloven dat dat niet altijd lukt, maar 23 jaar is me toch wat teveel). Er moet toch iemand geweest zijn.

Het filmpje zegt dat het drie jaar geleden is dat Rom onderzocht is. Dat is dan wel lang genoeg.
Drie jaar is natuurlijk wel lang voor een hoaks.

Al is het inderdaad wel raar.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2009 - 00:28

Dat kan zijn, maar ik blijf erbij dat iemand na zo'n ongeval meestal toch mentaal tot minder instaat is (waarmee ik niet wil zeggen dat dat niet mogelijk is), maar blind gaan typen lijkt me toch een brug te ver. Bovendien kan je toch heel goed zien dat de dame de vinger naar de plek laat gaan.

In ieder geval als deze theorie klopt (en ik ben echt overtuigd), vind ik het zeer laag. Mensen misbruiken (zeker wanneer ze zich niet kunnen verweren is zeer verwerpelijk.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2009 - 00:45

Ik heb er ook een beetje een wrang gevoel bij, het idee dat die hulpeloze man nu gebruikt wordt voor een mediastunt. Geen idee of hij het doorheeft of niet, maar zeker als dat wel het geval was is het extra zuur.

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2009 - 13:49

Dat klink wel een beetje alsof ze hem als ouija bord hebben gebruikt.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2009 - 13:58

Verder wil ik opmerken dat indien deze persoon inderdaad 23 jaar in coma lag, het toch wel vreemd is dat hij in staat was om z'n vinger te gebruiken, en het medische personeel daar niet attent op kon maken. (Ik kan best geloven dat dat niet altijd lukt, maar 23 jaar is me toch wat teveel). Er moet toch iemand geweest zijn.

Bewustzijn is natuurlijk niet hetzelfde als bewegingen kunnen maken. Vegetatieve patienten kunnen bijvoorbeeld reageren op prikkels en vertonen niet zelden motorische activiteit (stereotypen).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2009 - 14:16

Zo ziet het er eigenlijk precies uit, behalve dat slechts 1 persoon zijn vinger beroert ipv een clubje...

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2009 - 14:20

Hier een verslag van EOS magazine in PDF:
http://www.eosmagazi.....oten 2007.pdf

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2009 - 14:29

Daar komt het wel op neer ja... Als er geen bewuste misleiding in het spel is, dan is het i.i.g. zeer waarschijnlijk dat het ideomotor-effect de basis is van "gefaciliteerde communicatie".

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2010 - 15:28

Staartje:

Assistente tikte boodschappen vegetatieve patiŽnt

Rom Houben, de vegetatieve patiŽnt die 26 jaar lang bij bewustzijn bleek, kan niet communiceren met een toetsenbord. Dat blijkt uit een nieuwe tests van Belgisch hersenonderzoeker Steven Laureys. De spraakassistente die zijn vinger vasthield, typte onbewust antwoorden die ze veronderstelde.

Het Duitse tijdschrift Der Spiegel plaatst vraagtekens bij het geval van Rom Houben, de patiŽnt die na ruim twintig jaar in vegetatieve staat te hebben verkeerd plots volledig bewust bleek.

Lees verder: http://www.eosmagazi...2/xmfid/12.aspx

Bron: EOS Magazine

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 februari 2010 - 15:39

Lees verder: http://www.eosmagazi...4/xmfid/12.aspx

Meteoriet geeft geheimen zonnestelsel prijs
Verkeerde link?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures