Denkvragen elektriciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17

Denkvragen elektriciteit

Hallo, de examens naderen en om mij voor te bereiden op ons examen fysica ben ik begonnen aan de denkvragen in mij boek op te lossen. Jammergenoeg staan er wel geen modelantwoorden bij dus eigenlijk weet ik niet ofdat mijn redenering juist is bij het oplossen van de vragen.

Ik heb de vragen hieronder gezet tesamen met het nummer en mijn denkwijze. Zou den jullie er ook eens over willen nadenken en mijverbeteren als ik fout zit?

Het zijn 8 vragen en ik heb het nummer voor de vraag gezet zodat, als jullie willen corigeren, jullie alleen het nummer moeten schrijven tezamen met de correctie.

Bedankt voor jullie aandacht :eusa_whistle: .

1. Wanneer noemen we een geleider neutraal?

- Als zijn weerstand gelijk is aan 1Ω.

2. Waarom krijg je bij droog weer een elektrische schok als je de deurknop van jous auto aanraakt? Waarom gebeurt dit niet bij nat weer?

-Omdat door de wrijving die de auto ondergaat tijdens het rijden er een lading op komt te staan. Bij nat weer zal de lading op de auto direct afvloeien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Denkvragen elektriciteit

Dag Blackmisdreavus, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] EEN PROBLEEM PER TOPIC

Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.


[/td]</table>


We hebben het voorlopig even gereduceerd tot twee vraagjes. Zie je persoonlijke berichten (Postvak, rechtsboven aan de indexpagina), waar je het weggeknipte deel kunt terugvinden. (service van de zaak) . Maak daarvoor andere topics aan zodra je eerste aan de kant zijn.

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Denkvragen elektriciteit

Jan van de Velde schreef: Dag Blackmisdreavus, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] EEN PROBLEEM PER TOPIC

Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.


[/td]</table>


We hebben het voorlopig even gereduceerd tot twee vraagjes. Zie je persoonlijke berichten (Postvak, rechtsboven aan de indexpagina), waar je het weggeknipte deel kunt terugvinden. (service van de zaak) . Maak daarvoor andere topics aan zodra je eerste aan de kant zijn.

[/color]
Ah, ok.

Ik dacht eigenlijk dat het niet zo erg zou zijn omdat ik ze had geordend en er nummers voor had gezet waardoor dat ze duidelijker overkwamen.

Ik zal er de belangrijkste uithalen en die in een nieuwe topic posten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Denkvragen elektriciteit

1. Wat is voor jou de reden om "neutraal" te koppelen aan een weerstand van 1 Ω :eusa_whistle:

2. Correct. Hoeft het niet eens nat voor te zijn. Een beetje normale relatieve luchtvochtigheden en je hebt al nauwelijks last meer. Proefjes met statische elektriciteit zijn ook veel schokkender op vriesdagen met de CV wagenwijd open: lage luchtvochtigheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer